Doorgaan naar artikel

Colruyt integreert verder in agroketen

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Lange rij voor Colruyt-vestiging tijdens de corona-uitbraak afgelopen maart. Colruyt is al een aantal jaren bezig om meer invloed te krijgen op de landbouwproducten die in de winkels liggen. Foto: ANP

Lange rij voor Colruyt-vestiging tijdens de corona-uitbraak afgelopen maart. Colruyt is al een aantal jaren bezig om meer invloed te krijgen op de landbouwproducten die in de winkels liggen. Foto: ANP

Met het plan landbouwgrond te kopen, gaat supermarktketen Colruyt een stap verder met het inmengen in de agroketen.

De Belgische supermarktketen Colruyt Group wil landbouwgronden opkopen en deze actief gaan beheren. De gewassen die er op geteeld worden, moeten zoveel mogelijk in de Colruyt-winkels verkocht gaan worden. Het is niet de eerste stap die de supermarkt neemt om meer te integreren in de land-en tuinbouwketen. Ze is al een aantal jaren bezig om meer invloed te krijgen op de landbouwproducten die in de winkels liggen.

Exclusieve appelrassen

Zo kocht Colruyt in 2017 de verkooprechten van twee nieuwe exclusieve appelrassen en ontwikkelde die buiten afzetorganisaties om. In directe samenwerking met drie Belgische telers is Colruyt de appelrassen gaan verkopen in haar winkels. Een jaar later kwam er een directe samenwerking met eerst negen en later zestien aardappeltelers. De telers leveren hun aardappelen direct aan Colruyt, in een zogenoemde korte keten. De samenwerking startte met een volume van 6.000 ton aardappelen per jaar en inmiddels is dat opgelopen naar jaarlijks 12.000 ton. Iets later kondigde de grootgrutter een samenwerking aan met verschillende partijen in de varkenssector voor de ontwikkeling van een 100% Belgische biologische varkensvleesketen.

Overname biologisch tuinbouwbedrijf

In hetzelfde jaar ging de supermarktketen nog een stap verder. Het kocht een biologisch tuinbouwbedrijf van 25 hectare, toen de eigenaren, die al leveranciers waren van Colruyt, het bedrijf wilden verkopen. Met deze aankoop wilde de supermarkt de lokale productie van biologische groenten, evenals haar eigen bevoorrading daarvan, helpen verzekeren.

“We staan open voor nieuwe samenwerkingsvormen in de keten. Met meerdere schakels indien nodig, meer direct met producenten als het kan. Voor ons kadert dit in onze wil om duurzaam te ondernemen, ook in en met de agrovoedingssector”, zei directeur Colruyt Group Fine Food Stefan Goethaert destijds. Colruyt hield zich hieraan, want een jaar later was er weer een nieuwe samenwerking: Colruyt ging rundvlees direct inkopen bij vleesveehouders. Daarvoor ging het een partnerschap aan met drie producentenorganisaties.

Lokaal aanbieden

“Essentieel element in al deze projecten is dat het in samenwerking gebeurt met Belgische, lokale landbouwers. Als Belgische speler willen we ons aanbod immers zoveel als mogelijk Belgisch en lokaal aanbieden en verankeren”, aldus Stefan Goethaert tegen de Vlaamse nieuwssite Vilt.be.

Actief op de grondmarkt

De wens om landbouwgronden te kopen en meer te beheren is de volgende stap. Colruyt wil de grond die het al in bezit had, die werd gekocht met het oog op mogelijke uitbreiding rond distributiecentra, actiever gaan beheren. Daarnaast wil de keten actiever worden op de grondmarkt om nieuwe gronden aan te kopen. Colruyt wil zich daarvoor niet op een agressieve manier in de markt begeven. “We houden onze ogen open en als er zich opportuniteiten voordoen, zullen we daar gebruik van maken”, zegt Stefan Goethaert tegen Vilt.

Diversificatie en risicospreiding in het aankopen van landbouwproducten zijn voor een retailer onontbeerlijk

Colruyt zoekt boeren die op de gronden gewassen voor haar supermarkten gaan telen. Op langere termijn wil de winkels samen met de betrokken boeren gaan nadenken over hoe duurzamer geteeld kan worden, op het gebied van bijvoorbeeld gebruik van water en gewasbeschermingsmiddelen. De aankoop van landbouwgrond zal niet de laatste stap zijn in de inmenging van de supermarkt in de keten. “Diversificatie en risicospreiding in het aankopen van landbouwproducten zijn voor een retailer onontbeerlijk, crises zoals Covid-19 zetten dit nog eens extra in de verf”, aldus Goethaert tegen Vilt.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin