Colruyt start thuisbezorgservice in reactie op concurrenten

09-06 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Belgische supermarkt Colruyt start een eigen boodschappen bezorgservice als reactie op de concurrentie van Carrefour, Delhaize en Albert Heijn.

De supermarktketen zal de service starten in Antwerpen en Brussel en het netwerk daarna uitbouwen. Naast het bezorgen, wil de supermarkt ook meer filialen openen dit jaar in de bovengenoemde steden, Gent en Luik. Colruyt kiest juist voor deze markten, omdat ze daar volgens operationeel topman Jo Willemyns ‘historisch lager marktaandeel’ hebben. “Daar is een grote bevolkingsdichtheid en zijn er veel mensen zonder auto, maar met veel koopkracht. Dat is anders in kleine gemeenten. Daar gaan we zo’n dienstverlening niet aanbieden.” De supermarkt had al een klassieke boodschappenservice waarbij de consument de boodschappen bij het ophaalpunt kon afhalen: Collect&Go.

Vier pijlers voor Colruyt

Colruyt maakte zijn nieuwe strategie bekend als reactie op de aanhoudende kritiek van beleggers. Het aandeel van Colruyt daalde de afgelopen tijd met 40%. De grootste problemen hebben aandeelhouders met de vertroebelde koers die het bedrijf vaart: uiteenlopende activiteiten zoals fitnesscentra en farmaceutica. De supermarktketen gaat zich nu focussen op vier domeinen: voeding, gezondheid, niet-voeding en energie.

Concurrentie in bezorgservice

Het marktaandeel daalde in 2020 van 32,1 naar 31,3%. Met de nieuwe strategie en bezorgservice wil de supermarkt het gat dichten. Carrefour en Delhaize hebben allebei al een thuisleverservice. Ook Albert Heijn zet stappen in België met 67 winkels en sinds vorig jaar is de bezorgservice ook in enkele steden beschikbaar. In Nederland begon de supermarktketen al eerder met bezorgen en halen ze naar eigen zeggen 10% van hun omzet uit online boodschappen.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer