Het Belgische winkelbedrijf Colruyt steunt pluimveehouders die door de vogelgriep geen vrije-uitloopeieren kunnen verkopen met speciale ‘solidariteitjes’. Die worden verkocht voor dezelfde prijs als vrije-uitloopeieren, zodat de pluimveeboer er niet bij in hoeft te schieten.
Ook in België geldt vanwege vogelgriep een ophokplicht voor pluimvee. “Dit betekent echter ook dat eieren van vrije-uitloopkippen niet meer als zodanig verkocht kunnen worden en dat is geen goed nieuws voor de pluimveehouders”, aldus Colruyt. “Voor professionele pluimveehouders zorgt dit ervoor dat vrije-uitloopkippen eigenlijk scharrelkippen worden, want zij kunnen niet meer buiten. De eieren van deze kippen mogen, vanaf het moment dat de dieren 16 weken niet naar buiten kunnen, niet verkocht worden als eieren van vrije-uitloopkippen. Het worden dan scharreleieren.”
Dat zou betekenen dat de pluimveehouders een lagere prijs krijgen voor hun eieren en er een overaanbod aan scharreleieren kan ontstaan op de markt. “Daarom wil Colruyt Group deze pluimveehouders een hart onder de riem steken met het lanceren van de solidariteitjes. Deze eieren zijn van de getroffen pluimveehouders en zijn dus voormalige vrije-uitloopeieren. De consument betaalt voor de solidariteitjes de prijs van vrije-uitloopeieren en steunt op die manier de getroffen pluimveehouders. Deze pluimveehouders hebben immers extra investeringen gedaan om een vrije uitloop te bouwen en dienen die nog steeds te onderhouden. In normale omstandigheden krijgen deze pluimveehouders hier een vergoeding voor, en dankzij de solidariteitjes blijft dit behouden.”
Prijsinformatie over eieren vind je op FoodAgribusiness.nl/markt