Doorgaan naar artikel

Consument besteedt in 2023 record aan eten en drinken

Consumenten besteden meer aan eten en drinken.

Nieuws
Food
Besteding aan eten en drinken premium

Een sushi bar in een Albert Heijn. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Foto: ANP

Consumenten besteden meer aan eten en drinken.

Dit jaar groeit de markt voor voeding naar een omzet van bijna € 69 miljard. Dat is 4% meer dan een jaar eerder. De toename komt niet alleen door hogere prijzen, consumenten eten ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt voor gemak en luxeproducten. Dat stelt FoodService Instituut Nederland in de FSIN Beleidsmonitor 2023.

In 2022 groeide de omzet van de foodmarkt met 14% tot € 66,2 miljard, nadat die herstelde van corona. In de retail was de stijging 5,5% en de omzet kwam daarmee uit op € 47,3 miljard. In foodservice was de omzetgroei 42% en kwam de omzet op € 19 miljard. Het marktaandeel dat de foodservice had voor corona heeft het vorig jaar niet teruggekregen. In 2019 was het aandeel nog 33%, vorig jaar was dan bijna 29%.

Foodretail is duidelijke ‘winnaar’

“Foodretail is zo de duidelijke ‘winnaar’ van de pandemie geworden. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Ze houden daarmee de op de horeca veroverde omzet (deels) vast. Zeker nu veel consumenten de als (te) duur ervaren horeca inruilen voor goedkopere supers”, aldus FSIN.

Fooduitgaven in 2023 naar nieuwe records

Doordat jongere generaties steeds vaker buiten de deur eten en kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen en door meer eenpersoonshuishoudens, vrouwen die meer werken en de opkomst van bezorging verwacht FSIN dat de fooduitgaven in 2023 naar nieuwe records zullen gaan.

Hoewel de foodservicesector goed hersteld is van corona, naar een omzet die bijna weer even groot is als voor corona, zijn er wel zorgen. Zo is er een groot personeelstekort. Twee derde van de foodservicebedrijven heeft te maken met omzetderving door een gebrek aan personeel. Ook spelen hogere energie- inkoop- en personeelskosten sommige bedrijven parten. Ongeveer 40% van die prijsstijgingen berekent de horeca niet door aan gasten, zo stelt FSIN.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin