Doorgaan naar artikel

Consument besteedt veel minder aan voeding

De consument is hetzelfde geld kwijt voor minder boodschappen, blijkt uit cijfers van het CBS.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

De besteding van Nederlandse consumenten aan voeding laat in februari de sterkste daling zien in meer dan twintig jaar. Dat valt op te maken uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gepubliceerd.

In februari hebben consumenten in Nederland 4,4% minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde maand van 2021, meldt het CBS. Dit betekent dat de consument een veel kleiner volume aan voedingsmiddelen heeft gekocht. De vorige recorddaling sinds 2000 dateert uit mei 2009, toen er sprake was van een naar koopdagen gecorrigeerde volumedaling van 3,8%.

Minder boodschappen voor hetzelfde geld

Door de hogere prijzen die voor voeding moeten worden betaald, is de consument niet veel minder geld kwijt aan boodschappen. Voor voeding, drank en tabak lagen de prijzen in februari gemiddeld 4,3% hoger dan een jaar geleden. De totale uitgaven aan deze producten daalden daarom met slechts 0,3%. Dus voor bijna hetzelfde geld heeft de consument minder boodschappen in huis.

Aankopen dalen drie maanden op rij

Het aankoopvolume van voeding laat inmiddels drie maanden op rij een daling zien. In december 2021 daalde de consumptie van voeding, drank en tabak met 2%. In januari van dit jaar was er sprake van een lichte daling met 0,3%. In die maanden werd nog wel meer geld uitgegeven als gevolg van de stijgende prijzen.

Vorig jaar was er in februari juist sprake van de sterkste groei in de consumptie van voedingsmiddelen in meer dan twintig jaar. De volumegroei kwam koopdag gecorrigeerd uit op 8,1%. De totale uitgaven stegen daardoor toen door dalende prijzen met 5%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin