Doorgaan naar artikel

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Canva

Foto: Canva

De Nederlandse consument gaf in februari fors meer uit aan voeding en genotsmiddelen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat het om de sterkste groei sinds maart vorig jaar.

In het algemeen hield de consument de hand op de knip, simpelweg omdat het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk is om geld uit te geven in restaurants en cafés. Ook niet-essentiële winkels waren tot 10 februari nog gesloten. De voedingswinkels profiteerden hiervan en zagen dat consumenten juist meer geld uitgaven aan voeding.

4,1% meer besteed aan voeding

Qua volume namen de bestedingen aan voeding en genotsmiddelen in februari na correctie van koopdageffecten met 8,3% toe. In januari bedroeg die groei 6%. De prijswijzigingen bleven relatief beperkt tot 1,8%. Daarmee heeft prijsmutatie op dit moment een minder groot effect dan vorig jaar, toen de producten gemiddeld 3,1% duurder werden. In waarde stegen de bestedingen aan voeding en genotmiddelen met 4,1%.

Positief over economie

Volgens het CBS zijn consumenten op dit moment positief over het economische klimaat in de komende twaalf maanden. Dat is opvallend, want dat is voor het eerst sinds 2018. Het positieve sentiment brengt met zich mee dat de koopbereidheid onder consumenten toeneemt.

Lees ook: Consument heeft meeste vertrouwen in boer

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin