Consument helpen om gezond te kiezen

14-03 | Laatste update op 19-08 | |
Nutri-Score op een product. Het logo bestaat uit 5 cijfers en 5 verschillende kleuren. A en groen zijn de gezondste keuzes en E en rood de ongezondste. Foto: ANP
Nutri-Score op een product. Het logo bestaat uit 5 cijfers en 5 verschillende kleuren. A en groen zijn de gezondste keuzes en E en rood de ongezondste. Foto: ANP

Gezonde voeding draagt bij aan een gezonde leefstijl en voorkomt daarmee sommige ziekten. Een voedselkeuzelogo kan helpen om die gezonde keuzes te maken. Dat werd benadrukt op de bijeenkomst ‘Voeding als Medicijn’ van de Vereniging van Ver(s)kenners.

Wie zegt ‘ja’ tegen het fenomeen voeding als medicijn? De meesten in de zaal – zo’n veertig medewerkers uit de vers-industrie – gaan staan. Maar wat is dan gezond? Dat kan per persoon verschillen; wat goede voeding is, hangt samen met leefstijl en individuele fysieke kenmerken en doelen. Dat maakt gepersonaliseerde voeding zo’n trend. Daarom is voeding als medicijn het thema van de bijeenkomst van de Vereniging van Ver(s)kenners, afgelopen donderdag.

Door keuzestress weg te nemen, motiveren we het maken van goede stappen

“Mensen willen gezond ouder worden. Daarom is het ook voor een retailer belangrijk om je met voeding te onderscheiden”, stelt Elise Rijnhout, bestuurslid van de Vereniging van Ver(s)kenners vanuit haar functie new product development manager bij salade- en vleeswarenproducent De Menken Keuken. “Ook binnen ons bedrijf ontwikkelen we concepten die inspelen op gezondheid. Hoe bewerkt kan dat nog zijn, daar worstelen we mee. Binnenkort introduceren we veggie spreads die bestaan uit 70% groente, met Nutri-Score A. Zo maak je het voor de consument makkelijk om gezond te kiezen. Dat is heel belangrijk. Door keuzestress weg te nemen, motiveren we het maken van goede stappen.”

‘Voedsel is geen medicijn’

Die opmerking sluit naadloos aan bij het relaas van Simone Hertzberger. Zij was in kwaliteits- en duurzaamheidsfuncties bij Ahold/Albert Heijn nauw betrokken bij het ontstaan van voedselkeuzelogo‘s. Hertzberger, tegenwoordig onder meer hoofdredacteur van de VMT Thema Update Voedselveiligheid, spreekt zich allereerst uit over het thema van de dag: “Voedsel is geen medicijn. Het kan problemen voorkomen, maar het geneest je niet.” Ook over de rol van de retail in gezonde voeding heeft ze, refererend aan de voedingsapps die als paddenstoelen uit de grond schieten, een stelling paraat: “Retailers moeten absoluut niet de pretentie hebben te weten wat gezond is. Die expertise moet je van buiten halen, van experts op dat gebied.”

Gezonde-keuze-klavertje

Hertzberger stond aan de wieg van het gezonde-keuze-klavertje op AH-artikelen. Dat werd opgevolgd door het vinkje voor alle producten. “Een prachtig initiatief! Ik had toen graag een stoplichtsysteem gezien, omdat iedereen dat makkelijk kan lezen. Dat was toen onbespreekbaar bij de A-merken. Want stel dat je een rood of oranje vinkje zou krijgen, dat wil je voorkomen.”

Vreemd is het dan ook niet dat Hertzberger zeer enthousiast is over het nieuwe voedselkeuzelogo Nutri-Score. “Ik ben hiervan een groot voorstander, omdat het breed wordt gedragen door Europese overheden en omdat het consumenten helpt gezonder te kiezen. Heel positief is dat het de voedingsmiddelenproducenten motiveert om hun producten gezonder te maken, zodat ze beter scoren met Nutri-Score.”

Logo in ontwikkeling

Kritiek is er ook op het logo, want eenzelfde product scoort soms ineens anders in een grotere verpakking. “Het is nog niet klaar, Nutri-Score is in ontwikkeling. Ook met het Voedingscentrum. Het wordt breed gedragen, dat is het belangrijkste. Supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven pakken het enthousiast op. Soms zelfs iets te voortvarend. Een mooier compliment is er niet.”

Ze drukt de aanwezige vers-producenten dan ook op het hart om het logo te omarmen en te gebruiken als communicatiemiddel naar de consument.

Lees ook: The Right Meal: gezonde voeding helpt patiënten fit te blijven

Vos
Petra Vos Redacteur


Beheer