Nutri-Score op een pak ontbijtgranen. Dit logo moet ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om gezonde keuzes te maken in supermarkten. - Foto: ANP
Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse consumenten de Nutri-Score wel kennen, maar niet goed weten waar het voor staat.
Een van de kanshebbers om het Europese voedingskeuzelogo te worden is de Nutri-Score. Het verkeerslichtconcept moet consumenten informeren over gezondere keuzes in de supermarkt. In opdracht van het ministerie van Algemene Zaken heeft Dienst Publiek en Communicatie (DPC) onderzoek naar de bekendheid van het logo gedaan.
56% herkent de Nutri-Score
In het onderzoek is gekeken naar de bekendheid van de Nutri-Score en de houding van consumenten tegenover het voedingskeuzelogo. Hierin geeft 56% aan het Franse logo te herkennen. Bij verschillende supermarkten, zoals Lidl en Albert Heijn, is de introductie van het logo al vergevorderd. De supers geven aan dit te doen om bij te dragen aan gezonde keuzes van consumenten.
Een derde van de consumenten denkt dat het logo iets zegt over hoe gezond een product is. 2% van de ondervraagden denkt dat het iets te maken heeft met hoe belastend het product is voor het milieu of ziet het aan voor een energielabel. De overige 43% zegt niet te weten waar het logo voor staat.
Daarnaast is consumenten gevraagd naar de houding ten opzichte van het logo. Begrijpelijk (24%), handig (24%), nuttig (21%) en overzichtelijk (20%) zijn kenmerken die men bij het logo vindt passen. Een deel vindt het logo echter onduidelijk (14%), misleidend (12%), verwarrend (10%) en ongeloofwaardig (9%).
Onjuiste vergelijking van producten
Campagnestrategie
Het onderzoek is uitgevoerd om de bekendheid te toetsen, zodat hierop een campagnestrategie gebaseerd kan worden door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Voor het onderzoek hebben 1.639 Nederlanders een vragenlijst ingevuld.