Consumenten eten en drinken zuivel én zuivelvervangers

13-06 | |
Zuivelvervangers. - Foto: ANP
Zuivelvervangers. - Foto: ANP

De meeste consumenten consumeren zowel plantaardige zuivelvervangers als zuivel. Het is geen kwestie van of of, maar en en. De groei in de categorie zuivelvervangers komt dan ook van personen die zowel alternatieven als zuivelproducten kopen.

Dat vertelde Laurence Minisine van Givaudan tijdens een webinar van Foodnavigator. “Er zijn nog veel groeimogelijkheden voor plantaardige zuivel, zonder zuivel volledig te vervangen. De twee categorieën bestaan naast elkaar.” Givaudan is een Zwitsers bedrijf en behoort tot ’s werelds grootste bedrijven in smaken en geuren.

Jonger dan 35 jaar

Givaudan deed onderzoek naar consumentengedrag bij zuivel en zuivelvervangers. Daaruit bleek dat meer dan 70% van de consumenten wel eens zuivelvervangers consumeert. Onder personen van 35 jaar en jonger is dat 90%. De meeste personen die plantaardige zuivelvervangers eten of drinken zijn flexitariërs (69%). Deze meeste personen gebruiken zowel zuivelvervangers als zuivel. Uit het onderzoek blijkt ook dat er een groep consumenten is die hoe meer zuivelvervangers ze consumeren, hoe meer reguliere zuivel ze ook eten en/of drinken. “Zij zijn heel erg fan van beide categorieën.” Givaudan ziet dat consumenten hun consumptie diversifiëren.

Minisini beantwoorde ook de vraag: moet plantaardige zuivel naar zuivel smaken? Volgens haar hoeft de smaak van zuivelvervangers steeds minder te lijken op zuivel en staan mensen steeds meer open voor nieuwe smaken en zuivelvervangers met een eigen signature. Dat is vooral het geval bij gebruik in producten als havermoutpap, met ontbijtgranen of smoothies. Een belangrijke factor in alle producten blijft echter smaak: die hoeft dan steeds minder vaak op zuivel te lijken, die moet wel goed zijn en de consument aanspreken, zo stelt Givaudan.

Kloosterman


Beheer