Doorgaan naar artikel

Consumenten verleiden via sociale media

Voor de voedingsmiddelenindustrie is sociale media een belangrijke marketingtool.

Foto: ANP

Foto: ANP

Sociale media zijn belangrijke marketingtool voor de voedingsmiddelenindustrie. Dat was de rode draad van het web-seminar van het Duitse AMI Agrarmarkt Informations-GmbH, eind vorige week, dat ging over de waardering voor voeding.

Stephan Schilling van media-adviesbureau We are Era ziet voedingspatronen van mensen in rap tempo veranderen, net als het internetgebruik. Hij adviseert bedrijven om daarop te anticiperen. “Je bindt klanten aan je merk door met de tijdsgeest mee te gaan. Internetgebruik neemt snel toe, ook door het inrichten van thuiswerkplekken. Sinds corona gebruikt driekwart van de mensen sociale media intensiever.”

Zoekgedrag van internetters is veranderd

Whatsapp staat op plek 1, gevolgd door Youtube en Facebook. Online video is volgens Schilling heel belangrijk. “Bewegende beelden wekken emoties op bij de kijker.” Het zoekgedrag van internetters is veranderd door corona. Gezondheid, sport, voeding, carrière en educatie zijn de thema’s. Daar liggen dus kansen voor bedrijven die hierin actief zijn.

Vier stappen om mensen te bereiken

Hij benoemt vier stappen om mensen te bereiken via sociale media.

Stap 1: Wie wil je bereiken en welk platform hoort daarbij. “Je moet weten waar de mensen die je wilt bereiken zich bevinden en daarbij ook denken aan morgen. Denk je dat de doelgroep van Tiktok te jong is? Dat betwijfel ik sterk. De klant van nu zich nog op Facebook, maar morgen is dat weer helemaal anders. Die beweging moet je in de gaten hebben. Toekomstgerichte communicatie heet dat. Wees proactief.”

Stap 2: Niet reclame, maar verhalen hebben toegevoegde waarde. “Laat jezelf zien en wees transparant. Dat leidt tot interactie met je volgers. Het moet tweerichtingsverkeer zijn.”

Stap 3: Je verhaal op maat en met regelmaat brengen. “Breng een goed en compleet verhaal. Dus niet alleen hoe lekker iets is, maar vertel ook over de herkomst van het product en de inhoudsstoffen.”

Stap 4: Geloofwaardigheid bereiken met ambassadeurs. Als je een boodschap hebt, dan bereik je volgens Schilling het meest met influencers. “Mensen vertrouwen mensen, geen merken. Zo zijn influencers ontstaan. Die staan veel dichter bij de – potentiële – klant dan bijvoorbeeld journalisten.”

Klantenbinding in praktijk

Op het web-seminar lichtten bedrijven uit de voedingsindustrie uit hoe zij klantenbinding aanpakken. “Wij zijn altijd direct in contact met onze klanten”, stelt Henner Schönecke van pluimvee- en eierbedrijf Schönecke in Neu Wulmstorf. “Al in het vroege begin van het bedrijf in 1914 met de verkoop op de markt, daar proef je echt waar je klanten behoefte aan hebben. Dierenwelzijn werd een steeds voornamer onderwerp. Dus daaraan komen we tegemoet, terwijl we topkwaliteit leveren aan grote retailers als Edeka en Rewe. Die klanten eisen dat namelijk.”

Productkwaliteit is de basis van een goede omzet

Communiceren met consumenten gebeurt veel via sociale media. “Transparantie, laten zien dat je goed bezig bent, vinden wij heel belangrijk.” Ook evenementen zijn een manier om klanten te trekken, omdat je met beleving in het hart van de consument komt. Dat zegt ook Katja Kamp van Looye kwekers, de producent van Honingtomaten. “Productkwaliteit is de basis van een goede omzet. Een goede verpakking maakt het aantrekkelijk. Vervolgens moet je de klant je product laten ervaren. Proeven, proeven, proeven. Verras je klant, dan is het liefde op het eerste gezicht en komen ze steeds weer terug.”

Proeven, proeven, proeven

Refererend aan de smakeloze tomaten van weleer komt ze op het motto ‘van waterbom naar het rode goud’. Via evenementen, acties en sociale media blijf je verbonden met je klant, stelt Kamp. “Offline contact houden was natuurlijk wat lastiger in het afgelopen coronajaar. Maar online kun je ook goed je verhaal blijven vertellen.”

Weten wat klant wil

Friedrich Büse van Endori, producent van vegetarische voedingsmiddelen op basis van erwten, spreekt vervolgens over het eten van de toekomst. “Vegetarische voeding is geen primaire levensbehoefte. Hoe win je dan toch de klant? Door te weten wat die wil. Een flexitariër zoekt een vegetarisch alternatief dat ook op vlees lijkt, een vegetariër wil die link met vlees meestal juist niet.”

Je moet je prijs waard zijn

Vegetarische producten zijn allang geen niche meer en in de loop der jaren ook veel lekkerder geworden, stelt Büse. “We moeten de consument verleiden om eens iets nieuws te proberen. Enerzijds door de boodschap over te brengen dat plantaardig niet alleen goed is voor je lijf, maar ook voor je geweten. En door te doen wat je belooft. Je moet je prijs waard zijn. Zo krijg je vertrouwen in de keten. Dan blijven mensen jouw producten kopen. Maar ook de andere kant op; de boer moet ook geld verdienen aan zijn productie. Dat kan door rechtstreeks, regionaal zaken met elkaar te doen en reststromen ook te gebruiken. Tenslotte moet je ervoor zorgen dat je voor iedereen wat hebt. Dus niet alleen voor klanten met een dikke portemonnee. Zo kan iedereen zich bewuster voeden.”

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin