Doorgaan naar artikel

Consumentenvertrouwen daalt tot dieptepunt

Nog nooit waren zoveel consumenten zowel negatiever over de economische als over de eigen financiële situatie. Stijgende prijzen, waaronder die van voeding, dragen bij aan het slinkende vertrouwen.

De torenhoge inflatie en stijgende voedselprijzen zijn mede debet aan het historisch lage consumentenvertrouwen. - Foto: ANP premium

De torenhoge inflatie en stijgende voedselprijzen zijn mede debet aan het historisch lage consumentenvertrouwen. - Foto: ANP

Nog nooit waren zoveel consumenten zowel negatiever over de economische als over de eigen financiële situatie. Stijgende prijzen, waaronder die van voeding, dragen bij aan het slinkende vertrouwen.

Het consumentenvertrouwen daalt tot een nieuw dieptepunt in oktober, blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen wordt gemeten aan het hand van de enquête Consumenten Conjunctuuronderzoek en is een gemiddelde van de deelindicatoren economisch klimaat en koopbereidheid. Deze indicator geeft een getal weer tussen de -100 en 100 punten en heeft als doel actuele informatie te geven over het sentiment onder Nederlandse consumenten.

Koopbereidheid is laag

In oktober is het vertrouwen van consumenten historisch laag (-59). Met name het beeld over het economisch klimaat is negatief (-75) alhoewel het iets positiever is dan in september (-79). De koopbereidheid is ook laag, 62% van de Nederlanders is van mening dat het geen goed moment is om een dure aankoop te doen.

Hoewel het vertrouwen nog nooit zo laag was, is het aandeel dat ‘zeer negatief’ oordeelt lager dan in vorige crisissen. Dat komt volgens het CBS omdat consumenten al maanden negatiever oordelen en daardoor hun situatie niet heel erg zien verslechteren.

Consumptieve bestedingen op pijl

In april 2022 is het diepterecord van het consumentenvertrouwen van maart 2013 verbroken, sinds die tijd is het vertrouwen nog verder gedaald. Consumenten zijn somberder dan ooit, maar dit is volgens het CBS niet terug te zien in andere belangrijke cijfers. Het bruto binnenlands product (bbp) en de consumptieve bestedingen van consumenten blijven op pijl.

Inflatie

Het consumentenvertrouwen is een opvatting van de Nederlander en houdt daarom ook verband met de (geo)politieke ontwikkelingen. De indicator voor economisch klimaat wordt sterk beïnvloed door algemene vertrouwenskwesties. De grootste oorzaak van het lage consumentenvertrouwen is volgens het CBS de inflatie. Door de sterk gestegen prijzen schatten de ondervraagden hun financiële situatie somberder in. 80% geeft aan dat zij vinden dat de prijzen de afgelopen sterk gestegen zijn. Dit jaar stegen de prijzen van voeding al met 10,5%.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin