Doorgaan naar artikel

Consumptie voeding stijgt met 2,5%

Met een toename van 2,5% blijft de consumptiegroei van voedingsmiddelen relatief sterk.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

De consumptie van voedingsmiddelen en dranken door Nederlandse huishoudens steeg in het tweede kwartaal met 2,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit de koopdag gecorrigeerde volumecijfers die het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gepubliceerd.

Met een toename van 2,5% blijft de consumptiegroei van voedingsmiddelen relatief sterk. Het is weliswaar iets minder dan de groei van bijna 4% over heel 2020, maar over een langere periode gezien wordt er toch veel meer gekocht. Normaal gesproken groeit de consumptie van voedingsmiddelen jaarlijks met zo’n 1%.

Magere groei totale uitgaven

De totale uitgaven van consumenten aan voeding, dranken en tabak nam in het tweede kwartaal met 1,6% toe. Dat is wat aan de magere kant, want de totale uitgaven aan deze producten groeit normaal gesproken jaarlijks met zo’n 3%. Sinds het tweede kwartaal van 2019 lag de groei in bestedingen aan deze producten ruimschoots boven dat niveau. En vorig jaar is er behoorlijk aan de prijzenknop gedraaid zodat er dit jaar blijkbaar genoegen wordt genomen met iets minder prijseffect voor deze producten. Over heel 2020 stegen de bestedingen met 8,3%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin