Doorgaan naar artikel

Containerbedrijf: meer vervoer over water mogelijk

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Container met suikerbieten wordt in binnenschip gezet. Van Born (L.) naar Moerdijk is 18 uur varen. - Foto: Misset

Container met suikerbieten wordt in binnenschip gezet. Van Born (L.) naar Moerdijk is 18 uur varen. - Foto: Misset

Het containervervoer van bieten over water kan een opmaat zijn naar vervoer van andere Limburgse onbewerkte landbouwproducten op deze manier. Dat oppert Diedrik Ezendam van containeroverslagbedrijf Barge Terminal Born.

Sinds vorige week slaat het containers met Limburgse suikerbieten over voor vervoer per binnenschip naar Moerdijk, waarvandaan ze dan weer per as naar Cosun Beet Company (CBC) in Dinteloord gaan. Direct lossen van de schepen met containers bij de fabriek in Dinteloord kan op dit moment niet, de kade is daar niet stevig genoeg.

Onderzoek Cosun

Het gaat om een experiment van Cosun dat moet uitwijzen of en in welke mate naast minder drukte op de weg, het scheepstransport goedkoper is en minder CO2-uitstoot dan vervoer over de weg. Als de proef goed uitvalt, sluit Cosun niet uit om ook bieten uit andere gebieden per binnenschip te gaan vervoeren.

Ezendam kan al wel zeggen dat bij vervoer over water sprake is van 20% minder CO2-uitstoot. “CO2 wordt belangrijker. Als we met bieten over het water voordeel halen, kan dat misschien ook met aardappelen naar Farm Frites in Oudenhoorn. Of wortelen of uien.”

Een schip neemt per keer 150 teu mee. Teu staat voor Twenty Foot Equivalent Unit. 1 teu is een container van 20 voet (6,10 meter). De containers met bieten zijn 2 teu, ofwel 40 voet lang. Daarvan gaan er 75 op een schip.

Voordeel van vervoer van bieten in containers in vergelijking met bulk in schepen is minder beschadiging bij laden en lossen. Cosun neemt eventuele suikerverliezen mee in de kosten-batenanalyse.

Snel delen

Image
Leo Tholhuijsen

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin