Coöperatie Cosun: bietenprijs moet omhoog

Cosun heeft een nieuwe strategie. De kern blijft het verwaarden van agrarische grondstoffen, maar de bietenprijs moet omhoog. Daarnaast wil Cosun beter uitdragen welke bijdrage de coöperatie levert aan een duurzame samenleving.

Bietentelerscoöperatie Cosun heeft een nieuwe strategie opgesteld, die geldt voor een periode van tien jaar (2020 – 2030). Niet dat de bestaande strategie verouderd is, want de basis blijft hetzelfde. De kernactiviteit van Cosun is het verwaarden van agrarische grondstoffen, zodat een goede bietenprijs kan worden betaald aan de 8.800 leden.

Wat Cosun toevoegt aan de strategie, is dat die verwaarding wordt gestimuleerd door innovaties en nieuwe producten. Dat moet leiden tot een hogere bietenprijs. Daarnaast wil de coöperatie beter communiceren met de buitenwereld welke bijdrage de bietentelers en de Cosun-bedrijven leveren aan een duurzame samenleving.

De nieuwe visie is besproken in de ledenraad en Cosun gaat in februari hierover in gesprek met de leden op de telersvergaderingen.

Akkerbouwers ervaren gevolgen veranderde landbouwwereld

De oude strategie is opgesteld in 2009. Deze is niet meer up-to-date, want de landbouwwereld is in tien jaar veranderd. Directievoorzitter Albert Markusse van Cosun zet de veranderingen op een rij. “Het imago van de agrarische sector en de voedselproductie is veranderd. De zorgen over natuur en milieu zijn toegenomen. De samenleving kijkt nog meer naar wat de boer en de landbouwsector doen. Daarnaast veranderen de voedingstrends. De vraag naar plantaardig eiwit groeit ten koste van dierlijk eiwit. Suiker als voedingsmiddel staat ter discussie. De regeldruk is enorm toegenomen. Dit alles heeft gevolgen voor de akkerbouwers die hun gewassen aan onze bedrijven leveren.”

Goed verhaal basis voor nieuwe strategie

Door alle uitdagingen die op de akkerbouwers afkomen, raakt het wel eens ondergesneeuwd welke positieve bijdrage de sector levert aan de Nederlandse samenleving. Cosun wil dat meer onder de aandacht brengen. Markusse vindt dat Cosun en de leden een goed verhaal hebben te vertellen aan de samenleving.

“Nederlandse boeren telen duurzaam, hebben veel kennis en werken professioneel. Boeren leggen CO2 vast in de bodem. Cosun heeft duurzame fabrieken waar mooie producten worden gemaakt. We produceren gezond voedsel, hernieuwbare grondstoffen en groene energie. Cosun werkt al heel duurzaam en circulair. Dat willen we beter uitdragen.”

Robuuste coöperatie kan geld verdienen met innovaties

De nieuwe strategie van Cosun is volgens Markusse echter niet alleen een mooi verhaal. “Onze leden willen dat Cosun geld verdient met alle activiteiten, maar dat is alleen mogelijk als we een gerespecteerde bedrijfstak zijn. Onze afnemers eisen van Cosun dat we milieuvriendelijk werken, de CO2-uitstoot verminderen en een bijdrage leveren aan een schone wereld. Ze willen dat we innovatief zijn en nieuwe producten ontwikkelen die een bijdrage leveren aan een circulaire economie zonder verspilling. Alleen als we dat doen, kunnen we een fatsoenlijk rendement realiseren op onze bedrijfsactiviteiten.”

De leden van de coöperatie zullen echter ook willen weten wat de nieuwe strategie voor effect heeft op de bietenprijs. Cosun hanteert een basisprijs van € 32,50 per ton bieten. Voorzitter Dirk de Lugt van de raad van beheer zegt dat Cosun met een toeslag op de basisprijs meer wil betalen. “Daarom investeren we flink in onze bedrijven. Cosun wil een robuuste coöperatie zijn die een robuuste bietenprijs betaalt.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.