Coöperatie DOOR zet vermogen leden op aandelen

20-01-2020 | |
Foto: Roel Dijkstra
Foto: Roel Dijkstra

Coöperatie DOOR integreert haar telers verder in de coöperatie en zet vermogen van telers op aandelen en niet meer achtergesteld (dode hand).

Dat maakte de coöperatie van vruchtgroentetelers vorige week bekend. Het besluit voor de herstructurering werd genomen in november vorig jaar, maar de uitwerking vindt nog plaats.

DOOR geeft aandelen uit met een waarde gebaseerd op areaal van het teeltbedrijf. Dat heeft voordelen boven de klassieke methode van vermogen van achtergestelde leningen van telers. Dit (laatste) vermogen in de dode hand helpt telers niet als ze willen uitbreiden. Banken kunnen aandelen in de coöperatie wel meewegen als vermogen in een investeringsafweging, laat de coöperatie weten.

Aantrekkelijker voor nieuwe leden

DOOR verwacht op deze manier aantrekkelijker te worden voor nieuwe leden. Telers kunnen op deze wijze bijvoorbeeld gezamenlijk investeren in een teeltbedrijf in het buitenland. Een optie waarover binnen DOOR wordt nagedacht. Voor die aandelen moeten leden wel eerst geld storten in de coöperatie, naar rato van het areaal.

Voor de circa 40 ondernemers (opgeteld 600 hectare) heeft de stap duidelijke voordelen, maar ook wordt de coöperatie slagvaardiger, stelt algemeen directeur Jan Opschoor. “Een coöperatie valt of staat met een duidelijk gezamenlijk belang. Gezamenlijke verkoop en marketing is daarbij heel belangrijk, maar de onderlinge band en het samenwerken wordt nog hechter als je ook samen een bedrijf hebt waar je aandeelhouder van bent. De nieuwe organisatievorm biedt een goede structuur om samen met de leden de volgende stap te zetten; van samen werken naar samen ondernemen.”

Een coöperatie valt of staat met een duidelijk gezamenlijk belang

Coöperatie wordt zwaardere organisatie

DOOR is een coöperatie van vruchtgroententelers van de vijf merken Green Diamonds, Paprico, Prominent, Purple Pride en SweetPoint. Deze merken worden door de herstructurering verder geïntegreerd in DOOR. Sales en marketing lagen al bij DOOR. De coöperatie wordt een zwaardere organisatie, omdat taken van bijvoorbeeld Prominent verschuiven naar DOOR. Ook de nieuwbouw van een hoofdkantoor en logistiek centrum helpt bij de integratie van de afzonderlijke productgroepen.

Verheul
Jeroen Verheul Redacteur


Beheer