Doorgaan naar artikel

Cosun: financieel resultaat 2020 vergelijkbaar met 2019

Foto: Arno Huismans

Foto: Arno Huismans

Bietentelerscoöperatie Cosun verwacht dat het financiële resultaat over 2020 op ongeveer hetzelfde niveau uitkomt als in 2019.

CEO Albert Markusse maakt wel een duidelijk voorbehoud: “De maand december zit daar nog niet bij. Dat is altijd een belangrijke maand voor de Cosun-bedrijven, terwijl we nu in een tweede lockdown zitten.”

In juni zei Markusse dat het onzeker was of Cosun wel winst zou maken in 2020. De businessgroep Aviko werd hard getroffen door de lockdown in maart en april. Daardoor viel de afzet van aardappelproducten naar de foodservice en de out of home-markt weg. De businessgroep Cosun Beet Company had last van de dalende suikerprijs op de wereldmarkt, die toen meezakte met de olieprijs. Markusse: “De coronacrisis heeft een enorme impact op de Cosun-bedrijven. De afzet naar de foodservice en de out-of-home markt stortte in en we wisten niet hoe lang dat zou duren.”

Kostbesparingen bij Cosun-bedrijven

Markusse is nu positiever over het financiële resultaat van 2020 dan in juni. “Dat is een goede ontwikkeling waar we blij mee zijn. Maar begin 2020 vóór de coronacrisis waren we veel optimistischer over wat 2020 zou gaan brengen. Dat het nu toch meevalt komt mede door kostenbesparingen bij alle Cosun-bedrijven. We hebben ook investeringen uitgesteld. Daarnaast is de afzet richting de retail juist gestegen. Daar profiteren onze bedrijven van.”

Nieuwe afzetmarkt

Ook leverde de coronacrisis een nieuwe afzetmarkt op. De vestiging van Cosun Beet Company in het Duitse Anklam produceert ethanol uit suiker. Markusse: “De bio-ethanolmarkt is enorm aangetrokken. Vanuit Anklam beleveren we producenten van home-gels en desinfectiemateriaal.”

Vanaf begin mei werden de regels voor de lockdown langzaam versoepeld. In augustus en september veerden de foodservice en out of home-markten weer op, zegt Markusse. “Nu zitten we in de tweede lockdown, maar onze afzetmarkten worden toch iets minder hard geraakt dan bij de eerste lockdown in maart en april. Veel restaurants bezorgen maaltijden aan huis of klanten kunnen ze afhalen bij het restaurant. Bovendien is de lockdown nu niet wereldwijd. In China zit onze afzet in volume bijna weer op 100%. Wel is er prijsdruk, want er is een grote voorraad aardappelproducten ontstaan door de gedaalde afzet.”

‘Moeilijk jaar door corona’

Ondanks dat het financiële resultaat uiteindelijk meevalt spreekt Markusse van een moeilijk jaar. “Dat was het ook voor onze telers en voor veel van onze klanten. Voor ons personeel was het erg ingewikkeld om de fabrieken goed draaiende te houden. De productiecapaciteit werd voortdurend afgeschaald, dan weer opgeschaald en dan weer afgeschaald. Dat vraagt erg veel flexibiliteit.”

Cosun realiseerde in 2019 een omzet van € 2,046 miljard. Dat leverde een nettoresultaat op van € 20 miljoen. Dat was het een-na-laagste nettoresultaat in zeker 15 jaar. De coöperatie is eigendom van ruim 8.800 bietentelers.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin