Doorgaan naar artikel

COV: hogere vleesprijs prima, maar niet via heffing

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Foto: Canva

Foto: Canva

Een hogere vleesprijs moet volledig terug naar de keten als vergoeding voor duurzaamheidseisen. De vleessector blijft faliekant tegen een heffing op vlees.

De prijsvorming van vlees moet in de markt bepaald worden. Willen afnemers en consumenten hogere eisen op het gebied van duurzaamheid, dan moet dat ook tot uitdrukking komen in de prijs. Bovendien moet een eventuele prijsverhoging volledig terechtkomen in de keten, van boer tot verwerkende industrie. Dat is en blijft het standpunt van de vleesindustrie, verenigd in de Centrale Organisatie voor de Vleessector COV. Het werd nog eens onderstreept in het jaarlijkse Meat Café van de COV, dit keer online vanwege corona.

Wat is een eerlijke vleesprijs?

Op het programma van het Meat Café stond dit jaar de vraag centraal wat een eerlijke vleesprijs is. Dat gebeurde in een paneldiscussie met vanuit de sector Ad Bergwerff, directeur Bergwerff’s slagerijen en Roland van Loon, CTO Van Loon Group. Hendrik Hoeksema, bestuurder van de ZLTO, vertegenwoordigde het boerengeluid. Oud-hoogleraar Pier Vellinga nam deel als voorzitter van de TAPP- coalitie. TAPP is een samenwerkingsverband van een groot aantal natuur- en milieuorganisatie en is voorstander van hogere vleesprijzen via het zogenoemde True Pricing-principe. Daarbij moeten niet alleen de directe productiekosten worden meegerekend in de prijs van een product. Maar ook de berekende kosten voor eventuele schade door de productie voor het milieu, gezondheid en klimaat.

Vleestaks

TAPP is voorstander van een heffing op vlees. En dat gaat niet volledig terug naar producenten stelde Vellinga. Hij was het dan ook niet eens met de stelling dat een meeropbrengst via heffingen volledig terug zou moeten naar de keten waar 99% van de deelnemers voor bleek. ‘Er zijn immers ook kosten elders’, aldus Vellinga. Dat zijn de zogenoemde maatschappelijk kosten van de vleesproductie. Die moeten meetellen voor het bepalen van een eerlijke vleesprijs. Hij noemde als voorbeeld dat 70% van een meeropbrengst in de sector blijft, en dat 30% wordt aangewend voor natuur en gezondheidszorg.

Een dergelijk verdeling stuitte op weerstand bij Hoeksema van de ZLTO, onder meer omdat het veel te ingewikkeld wordt en geen recht doet aan de producent die kosten moet maken. De vraag is dan ook hoe de hoogte van een heffing of meerprijs bepaald moet worden in een True Pricing-systeem. Voor de ZLTO en de vleessector is duidelijk dat meerkosten vergoed moeten worden uit de prijs die betaald wordt voor een product.

Markt bepaalt

Los van de manier waarop een meerprijs of heffing vastgesteld moet worden, is er ook de markt. De vleessector maakt zelfs vleesvervangers als daar markt voor is. Dat stelde Roland van Loon vast en putte daarbij uit ervaring in zijn eigen bedrijf dat eind 2019 in de markt voor vleesvervangers is gestapt met het concept Blue Butcher. “Wij zijn een commercieel bedrijf en er is vraag naar vleesvervangers. Daar spelen we op in.”

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin