Doorgaan naar artikel

CropEnergies: vraag naar bio-ethanol is blijvend

Bio-ethanolfabriek van CropEnergies in het Belgische Wanze. - Foto: CropEnergies premium

Bio-ethanolfabriek van CropEnergies in het Belgische Wanze. - Foto: CropEnergies

Bio-ethanolfabrikant CropEnergies ziet op korte termijn de afzet van bio-brandstoffen aan de transportsector stijgen. Ook op de lange termijn blijft de vraag in stand, ondanks de groeiende e-mobiliteit, zegt de dochter van Südzucker.

Bioethanolfabrikant CropEnergies kampte de afgelopen maanden met hogere kosten voor grondstoffen en de energie. Bekeken over het eerste halfjaar van 2021 daalde het operationele resultaat als gevolg daarvan naar € 38,4 miljoen. Dat is € 12,3 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2020 verdiend werd.

Meer omzet

De omzet van deze aan de beurs genoteerde dochteronderneming van de Duitse bietenverwerker en voedingsfabrikant Südzucker kreeg echter een flink zetje in de goede richting. Met een plus van € 20 miljoen ten opzichte van een jaar eerder werd het eerste halfjaar afgesloten op een eindstand van € 249 miljoen.

Dat was te danken aan een grotere afzet en betere prijzen voor niet alleen de ethanol maar ook voor de daarvan afgeleide voedings- en veevoerproducten. Hoewel CropEnergies de prognose voor 2021 als geheel verhoogde, raakte het aandeel van het bedrijf na de presentatie van de cijfers bij beleggers uit de gratie. Het aandeel leverde ruim 10% in.

Ethanolproductie steeg

De ethanolproductie nam in het eerste halfjaar met ruim 12% toe naar 520.000 kubieke meter. In augustus dit jaar voerden het Verenigd Koninkrijk en Zweden E10 (benzine met 10% bio-ethanol) in, wat nogmaals zorgde voor een grotere vraag.

Bio-ethanol als motorbrandstof en alternatief voor fossiele benzine is kortom nog steeds een gewild product. Hoe lang dat zo blijft, afgezet tegen de opmars van de elektro-auto, is uiteraard de vraag. CropEnergies, de leidende fabrikant van bio-brandstof, voorziet echter de eerstkomende decennia geen terugval in de vraag. “Elektromobiliteit groeit weliswaar langzaam, maar tot een noemenswaardig aandeel is bereikt, zullen nog tientallen jaren verstrijken”, zegt het bedrijf.

Dat illustreert CropEnergies aan de hand van het aantal nieuw geregistreerde auto’s in de 27 lidstaten van de Europese Unie. In het eerste halfjaar was 7% van de nieuwe personenauto’s voorzien van alleen een elektromotor, 22% waren hybridemodellen. In heel 2020 waren de overeenkomstige cijfers respectievelijk 5% en 27%.

Klimaatvoordelen bio-ethanol

De klimaatvoordelen van bio-ethanol blijven afgezien daarvan evident, zegt het bedrijf. CropEnergies claimt dat de CO2-emissie bekeken over de hele waardeketen 70% minder is dan van fossiele brandstoffen. Ethanol als alcohol vindt verder zijn weg naar de drankenfabrikanten, de cosmetica-industrie en de farmaceutische industrie. Daarnaast komen er eiwitrijke voedings- en veevoedermiddelen uit de installaties van het bedrijf: een perfecte kringloop waarbij alle grondstofcomponenten worden verwaard, aldus CropEnergies.

Snel delen

Image
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin