Doorgaan naar artikel

Danone houdt vast aan verwachting ondanks hogere kosten

Hogere kosten spelen Danone parten. Toch houdt het bedrijf vast aan de verwachtingen voor 2021.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
De divisie flessenwater van Danone profiteerde van de versoepelingen van de coronabeperkingen in veel landen. - Foto: Reuters premium

De divisie flessenwater van danone profiteerde van de versoepelingen van de coronabeperkingen in veel landen. - Foto: Reuters

Inflatie speelt Danone parten. Niettemin houdt het Franse bedrijf vast aan de verwachtingen over heel 2021.

“Net als zo’n beetje iedereen in de sector en daarbuiten zien we over de hele linie inflatie druk. Wat begon als een hogere inflatie bij materiaalkosten, heeft geleid tot tot wijdverbreide beperkingen die onze leverketen in veel delen van de wereld belemmeren. We leggen daarom steeds meer de nadruk op productiviteit en prijsacties om de gevolgen voor onze prestaties zoveel mogelijk te beperken.” Met die woorden schetst financieel directeur Juergen Esser, die de honneurs waarnam voor de per 15 september aangetreden CEO Antoine de Saint-Affrique, de huidige situatie bij Danone.

Het Franse voedings- en drinkwaterbedrijf verwacht ook een brede versnelling van de inflatie bij melk, ingrediënten, verpakkingen en logistiek. Desalniettemin houdt Danone vast aan de verwachtingen voor heel 2021.

Omzet steeg 3,8%

Danone draaide in het derde kwartaal een omzet van € 6,2 miljard. Dat is 3,8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarvan is € 3,3 miljard afkomstig van zuivel en plantaardig. In waarde nam de omzet in dat segment toe met 3,5%, terwijl het volume met 0,6% toenam. Alpro zag de verkopen opnieuw met dubbele cijfers groeien, vooral dankzij de opnieuw uitgebrachte Oat-producten, terwijl in zuivel met name probiotische en pro-eiwitproducten het goed deden.

Volume speciaalvoeding krimpt

Speciaalvoeding kwam met € 1,8 miljard 2,9% hoger uit, waarbij het volume wel met 5,9% terugliep. Babyvoeding kon slechts een bescheiden toename realiseren, hoewel bij die producten de groei in China wel weer terug is. In Europa bleven de verkopen in dit segment in een dalende markt op hetzelfde niveau als vorig jaar. De divisie flessenwater profiteerde van de versoepelingen van de coronabeperkingen in veel landen, waardoor de omzet met € 1,1 miljard 4,6% hoger uitkwam.

Relevante merken

Esser vat samen: “We zien duidelijke bewijzen dat we krachtige en relevante merken hebben die aansluiten bij wereldwijde doelen op gebied van gezondheid en welzijn. Onze Essential Dairy and Plant-based business houdt het sterke momentum vast, met name in Europa en Noord-Amerika, met grotere marktaandelen op belangrijke terreinen. Onze waterbusiness wordt geleid door sterke prestaties in Europa en profiteerde ervan dat mensen weer meer buitenshuis zijn. En onze speciaal-voedingbusiness zag ook een goede dynamiek, aangedreven door volwassenenvoeding en een terugkeer naar groei bij flesvoeding in China.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin