Doorgaan naar artikel

Danone verhoogt omzetverwachting

Danone heeft de omzet gedurende het eerste kwartaal van 2023, op vergelijkbare basis met afgelopen jaar, zien stijgen met 10,5% naar ruim € 6,9 miljard.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
De omzet steeg het meest in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Polen en was volgens Danone een gevolg van goede prestaties wat betreft de merken Danone, Actimel, Alpro, Evian en Aptamil. Foto: ANP premium

De omzet steeg het meest in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Polen en was volgens Danone een gevolg van goede prestaties wat betreft de merken Danone, Actimel, Alpro, Evian en Aptamil. Foto: ANP

Het Franse voedingsmiddelenconcern Danone heeft de omzet gedurende het eerste kwartaal van 2023, op vergelijkbare basis met afgelopen jaar, zien stijgen met 10,5% naar ruim € 6,9 miljard.

De prijzen werden 10,3% verhoogd en de verkochte volumes groeiden met 0,2%, en bleven dus overall nagenoeg stabiel. Alle productcategorieën, zuivel en plantaardige producten, gespecialiseerde voeding en water, en regio’s droegen aan de omzetgroei bij.

De categorie zuivel en plantaardige producten blijft met een omzet van ruim € 3,7 miljard (+9,3%) veruit het grootst. De volumes in deze categorie krompen wel met 3,2%. De omzet in gespecialiseerde voeding steeg met 12% naar € 2,1 miljard terwijl de volumes toenamen met 5,4%. In de categorie water nam de omzet eveneens met 12% toe naar meer dan € 1 miljard en groeiden de volumes met 2,5%.

De sterkste omzetstijging is zichtbaar in de regio China, Noord-Azië en Oceanië. In deze regio nam de omzet op vergelijkbare basis toe met 16%. De prijzen gingen hier met 1,7% omhoog en de volumes groeiden 14,3%. Zo ging meer babyvoeding naar China en groeide de afzet van gespecialiseerde voeding voor ouderen en kinderen met dubbele cijfers.

Goede prestaties Actimel, Alpro, Evian en Aptramil

In Europa ging de omzet met 6,2% het minst omhoog. In Europa werden de prijzen met 10,2% verhoogd, terwijl de volumes 4% slonken. De omzet steeg het meest in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Polen en was volgens Danone een gevolg van goede prestaties wat betreft de merken Danone, Actimel, Alpro, Evian en Aptamil.

Voor het hele jaar gaat Danone uit van een totale omzetgroei tussen 4 en 6%. Eerder verwachtte de onderneming nog een groei van tussen 3 en 5%. Danone verwacht een bescheiden verbetering van de operationele marge en dat is een opsteker. De onderneming zag de operationele marge, het winstpercentage dat op de omzet wordt geboekt, vorig jaar afnemen tot 12,2%, van 13,7% een jaar eerder. Dat was het laagste niveau in meer dan tien jaar.

CEO Antoine de Saint-Affrique spreekt van een sterke start van het jaar 2023. Tegelijk is er volgens de topman nog veel te doen om de prestaties te verbeteren.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin