Doorgaan naar artikel

Danone ziet omzet stijgen en volumes dalen

Danone heeft afgelopen jaar een omzet geboekt van € 27,66 miljard. Dat is 7,8% meer dan in 2021. De afgezette volumes liepen echter terug met 0,8% over het hele jaar gezien en met 4,4% in het vierde kwartaal. Speciaalvoeding, met name babymelkpoeder, vormde daarop een uitzondering met over 2022 een volumegroei van 3,8%.

Nieuws
Food
Danone premium

Danone-CEO Antoine de Saint-Affrique. - Foto: SIPA Press France

Danone heeft afgelopen jaar een omzet geboekt van € 27,66 miljard. Dat is 7,8% meer dan in 2021. De afgezette volumes liepen echter terug met 0,8% over het hele jaar gezien en met 4,4% in het vierde kwartaal. Speciaalvoeding, met name babymelkpoeder, vormde daarop een uitzondering met over 2022 een volumegroei van 3,8%.

Het Franse bedrijf zag de nettowinst met 1,9% toenemen naar € 2,2 miljard. Door die ontwikkelingen daalde de operationele marge van 13,7% naar 12,2%. Danone schrijft dat mede toe aan de hoge investeringen in onderzoek, productontwikkeling en capaciteitsuitbreiding. Doel is wel om die marge in 2023 weer naar een hoger peil op te voeren.

Omzet uit zuivel en plantaardig

De omzet komt voor het overgrote deel, € 14,8 miljard, van zuivel en plantaardig. Danone maakt tegenwoordig in de cijfers geen onderverdeling meer. De bijdrage van speciaalvoeding nam toe naar ruim € 8,3 miljard terwijl flessenwater als Evian en Volvic goed was voor ruim € 4,5 miljard.

Sterkste groei Danone in Noord-Amerika

Danone realiseert de sterkste omzetgroei, ruim 20%, in Noord-Amerika. In Europa ging de omzet met 5,2% omhoog, in China en de rest van Azië met 14,9%. Danone wijt de volumedaling in Europa aan het verder rationaliseren van het productengamma, waarbij slechtlopende producten worden geschrapt en ook aan het feit dat sommige producten wegens prijsconflicten tijdelijk niet verkrijgbaar waren bij enkele grote supermarktketens.

CEO Antoine de Saint-Affrique: “We sloten 2022 af met een goede groei van 7,8% waar alle regio’s en categorieën aan bijdroegen. We zijn 2023 begonnen met vernieuwde ambitie en vertrouwen in onze strategie.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin