Doorgaan naar artikel

Data leidend bij maatschappelijk verantwoord ondernemen

De maatschappij is steeds in beweging en de eisen die de maatschappij aan een ondernemer stelt, worden steeds groter.

De maatschappij stelt steeds strengere eisen aan bedrijven. - Foto: ANP premium

De maatschappij stelt steeds strengere eisen aan bedrijven. - Foto: ANP

De maatschappij is steeds in beweging en de eisen die de maatschappij aan een ondernemer stelt, worden steeds groter.

We zijn eraan gewend dat bedrijven zich behalve voor winst ook inzetten voor maatschappelijke wensen. Kort samengevat noemen we dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Maar waar staat die V nu echt voor? Wanneer is het verantwoord en wanneer (nog) niet?

Als bedrijf kan je je verantwoorden voor hetgeen je hebt gedaan. Dat schrijf je in een mooi verslagje en voilà, je hebt je verantwoord. Maar wat nu als je antwoord niet aan de maatschappelijke vraag voldoet? Want de maatschappij is steeds in beweging en de eisen die de maatschappij aan een ondernemer stelt, worden steeds strenger.

Daar waar een supermarkt in de jaren zeventig voldoende deed door de plaatselijke voetbalclub en muziekvereniging te steunen, komt hij daar nu niet meer mee weg. Zijn antwoord voldoet nu niet meer aan de vraag, omdat de vraag is veranderd.

Steeds meer eisen

De vraag wordt steeds groter, complexer en veelzijdiger. Naast de vraag om lokale verbinding zijn er legio aan andere vragen bijgekomen. Lokale producten verkopen lijkt hier nog op, al wordt dat voor een landelijke of internationale retailer met centrale inkoop alweer lastiger om aan te voldoen. Maar er zijn veel meer eisen: duurzaam; minder verpakking en/of plastic; lager energieverbruik; lagere mondiale CO2-footprint; eerlijke beloning van producenten en medewerkers; bij-, vlinder-, dolfijn-, insect- en oerwoudvriendelijke productie; gezond; geen kinderreclame, enzovoort.

Als retailer kan je dit niet allemaal zelf bijhouden en dus vlucht je in keurmerken die het onderzoek naar de eisen en de controle van producten voor je overnemen.

Meer data betekent meer punten waarover verantwoording gevraagd gaat worden

Maar daar kom je niet meer mee weg. Want de actievoerders willen nog meer vooruitgang en het gaat nooit snel genoeg. Meer details over allerlei productiesystemen komen vrij in onze huidige op data gebaseerde maatschappij. Meer data betekent meer punten waarover verantwoording gevraagd gaat worden. En dus meer inzet die retailers moeten doen om zich te kunnen verantwoorden.

MVO wordt DGO, Data Gestuurd Ondernemen. Komende jaren zal zwaar ingezet moeten worden op het in orde krijgen van MVO-dataverzameling, waarbij het ook nog onzeker is waar die M allemaal over gaat. Ga er maar aan staan.

Snel delen

Image
Léon Jansen

Strategisch adviseur bij Schuttelaar & Partners

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin