Doorgaan naar artikel

De drie grote trends in voedsel

Drie trends zijn zichtbaar in duurzame voeding: plantaardig, lokaal en biologisch.

Column
Food
Verkoop in een boerderijwinkel. Het veel thuiszitten van de afgelopen tijd heeft geleid tot een sterke vraag naar lokaal voedsel. - Foto: ANP premium

Verkoop in een boerderijwinkel. Het veel thuiszitten van de afgelopen tijd heeft geleid tot een sterke vraag naar lokaal voedsel. - Foto: ANP

Plantaardig, biologisch en lokaal zijn belangrijke trends in voeding.

Aan het begin van het nieuwe jaar zie ik veel berichten langskomen met de verwachtingen voor het komende jaar. Gezond leven is vaak het speerpunt. Dat is mooi, maar ik wil duurzaamheid niet vergeten. Bij dat onderwerp zie ik gelukkig ook drie trends.

Plantaardig

Plantaardig is volop in beweging. Er wordt hard gewerkt aan de Green Deal plantaardige eiwitgewassen. Ondertekening wordt verwacht het derde kwartaal. Deze Green Deal zal de teelt van eiwitgewassen in Nederland stimuleren.

Ik zie in de retail en de foodservice het aandeel plantaardig in rap tempo toenemen. Het logo ‘vegan’ verschijnt op steeds meer producten. Het voornemen in het regeerakkoord om het btw-tarief op groente en fruit te verlagen, zal zeker ten goede komen aan een plantaardig menu. Plantaardig voedsel levert een forse bijdrage aan een duurzaam voedselpatroon.

Biologisch

Ik verwacht dat biologisch flink gaat groeien, mede gestimuleerd door de Europese Farm-to-Forkstrategie. Het streven in die strategie is dat van alle Europese landbouwgrond in 2030 een kwart biologisch is. Ik zie veel voorbeelden waar voedselfabrikanten samenwerken met retail aan een groter en breder assortiment biologische producten.

Nationale strategie biologisch en nieuwe consumentencampagne zijn mooie stappen richting duurzaam voedselaanbod

Het ministerie van LNV komt met een Nationale Strategie Biologisch. De biologische sector met een nieuwe consumentencampagne. Mijn inziens mooie stappen richting een duurzamer voedselaanbod.

Lokaal

Lokaal voedsel wordt steeds geliefder. Iedereen zat veel thuis. Veel mensen zijn in hun eigen omgeving de boer opgegaan om daar eens te kijken wat er verbouwd wordt. En dat heeft geleid tot een sterke vraag naar lokaal voedsel: huisverkoop, streekboxen en online aanbod. Ook ik heb mijn tomaten gehaald in het Westland en koop de vis rechtstreeks van de afslag.

De korte keten staat centraal in het lokale voedselbeleid dat provincies en gemeenten in de komende tijd opstellen. Zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht verwacht ik dat de trend naar lokaal voedsel doorzet.

Kortom: ik ben blij met meer aandacht voor het lokale, biologische en plantaardige product.

Snel delen

Image
Suzanne van der Pijll

Managing partner bij Schuttelaar en Partners

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin