Het bedrijf van oprichter en eigenaar David Klingen, Nothern Wonder, heeft een wereldprimeur: de eerste koffie zonder koffiebonen. Hiermee willen ze voldoen aan de toenemende vraag naar koffie, zonder dat hier ontbossing voor nodig is. - Foto: Lieke Vermeulen
In dit artikel
De vraag naar koffie neemt wereldwijd toe. De start-up Northern Wonder wil ervoor zorgen dat die toegenomen vraag niet bijdraagt aan het kappen van regenwoud. CEO David Klingen ontwikkelde in samenwerking met onder anderen Wageningen University & Research (WUR) een boonloze koffie. “Dit is het begin. Net als in het vleesvervangersegement moet ons product ook steeds verder ontwikkelen. Onze koffie wordt steeds koffie-achtiger.”
Wereldprimeur met boonloze koffie
De telefoon staat roodgloeiend bij ondernemer David Klingen. Niet heel gek. Hij zegt een wereldprimeur te hebben: de eerste boonloze koffie. Twee jaar geleden begon zijn bedrijf Northern Wonder met de ontwikkeling van koffie zonder tropische grondstoffen. Na veel experimenteren en proeven hebben zij nu een filtermaling en koffiecups geschikt voor Nespresso-machines ontwikkeld. De koffie bestaat onder andere uit kikkererwt, lupinebonen, zwarte bes en wat natuurlijke smaakstoffen.
“De smaak van koffie bestaat uit verschillende bouwstenen”, legt Klingen uit. “Die smaak en geur nabootsen was ons doel. Net als bij een vleesvervanger proberen wij het echte product na te maken, maar dan op een duurzamere manier. De koffie-industrie loopt over. Er is veel vraag naar het drankje en dat wordt alleen maar meer. In India en China drinken steeds meer consumenten koffie en dat groeit gestaag door. Als zij in dezelfde mate gaan consumeren als in West-Europa, komt er een groot tekort. Dat wordt nu opgelost door meer plantages aan te leggen. Hiervoor worden grote delen regenwoud gekapt.”
Daarom is de doelstelling van Northern Wonder niet om lokale ingrediënten te gebruiken, maar juist niet-tropische grondstoffen. “Er zijn ingrediënten die we van dichtbij halen, maar onze kikkererwten komen bijvoorbeeld uit Turkije.”
Ontbossing tegengaan
Smaak verbeteren
Er is nog een lange weg te gaan voor de boonloze koffie. Hoewel het in twee jaar een vliegende start heeft gemaakt, erkent Klingen ook dat dit nog lang niet het eindproduct is. “De koffie moet steeds meer toegroeien naar de smaak en geur van koffie. Ik vergelijk het met de vleesvervangers, die hebben ook een ontwikkeling van vijf tot tien jaar nodig gehad om te komen waar ze nu zijn. Daar worden producten ook steeds vleziger: betere structuren, smaken en mondgevoel.”
Supermarktschap
De filtermaling en koffiecups zijn voor nu alleen te verkrijgen via de webshop van Northern Wonder. Het bedrijf wil inzicht vergaren in zijn klanten en ook de ervaringen peilen. Klingen sluit zeker niet uit dat de koffie daarna in het supermarktschap te vinden zal zijn. “Naast de gewone koffie, want wij willen geen aparte categorie starten voor onze koffie. In principe bootsen wij de koffie-ervaring na, maar dan zonder ontbossing. Consumenten kunnen hun bakje koffie op precies dezelfde manier zetten, want koffie zetten is wat ons betreft een ritueel. Dat kan nu met de filtermaling en koffiecups die wij hebben ontwikkeld. Het is volgens mij belangrijk om het voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken om over te stappen op iets nieuws.”