De rat of de eekhoorn van FrieslandCampina?

02-12-2020 | |
Foto: Koos Groenewold
IMG_Zuivel-AlbertHeijn-gro405788-007

De rat vinden we vies, de eekhoorn is schattig. Je kunt stellen dat de eekhoorn van deze vergelijkbare diersoorten de beeldvorming beter op orde heeft. Afgelopen week zag ik hiervan in mijn omgeving nog een mooi voorbeeld.

Twee melkveehouders uit mijn regio zijn met veel rumoer twee jaar terug vertrokken bij FrieslandCampina en stapten over naar A-ware. Het type melkveebedrijf waar de groei mooi inzit, jonge ondernemers aan het roer, strak erf en geen weidegang.

Ergens is het tussen veel van dit type melkveehouders en FrieslandCampina misgegaan. Aan de melkprijs lag het tot vorig jaar niet. Met het gevoel dat top down en vanuit een ivoren toren de kwantumtoeslag een duurzaamheidsnadeel werd en de PlanetProof-leveranciers op het schild werden gehesen, bleven deze melkveehouders achter met het gevoel dat ze alleen goed waren om de verlieslatende melkbakjes te vullen. Ongewenste ratten voelden ze zich.

In zoektocht naar vrijheid bij A-ware gekomen

Op zoek naar vrijheid belandden deze melkveehouders in de armen van Jan Anker die volop bouwt aan de nieuwe vrijstaat in zuivelland. Wat doen ze dan anders bij A-ware? Meer melkgeld betalen? Nee, dan zou Jan Anker wel een zeer slechte ondernemer zijn. Nee, Jan Anker en secondant Klaas de Jonge heten je welkom in een warm bad een geven je het gevoel van een eekhoorn in plaats van een rat.

Deze twee mannen kennen het spelletje, niet gehinderd door een remmend coöperatiebestuur en voorzien van een natuurlijke gave weten ze zonder een leger aan communicatie-adviseurs de melkveehouders aan zich te binden.

Lees ook: Leden FrieslandCampina voelen weinig binding

Met trots conformeren aan AH-melkstroom A-ware

En wat zie je, de melkveehouders die zich met hand en tand verzetten tegen voor hun gevoel opgelegde regels, kondigen op Facebook met bravoure aan dat ze zich vanaf nu conformeren aan de AH-melkstroom van A-ware. Trots dat ze een eigen keuze hebben gemaakt. Een vergelijkbaar handboek aan regels en voorschriften, maar nu ineens trots en gemotiveerd.

Waar ligt hiervoor de sleutel voor FrieslandCampina? In het aannemen van nog meer communicatie-adviseurs? In het omarmen van tegengeluiden van leden?

Een pittige opdracht voor Frans Keurentjes en de zijnen om ervoor te zorgen dat de leden van FrieslandCampina zich weer de eekhoorns voelen in plaats van de ratten.

Schoonvelde
Henk Schoonvelde Columnist

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.