De Smaakspecialist: ‘Goede voeding voor iedereen is ons doel’

03-06 | |
Celinde van Opstal-Gordijn met verschillende Less-Carb producten van de Smaakspecialist. - Foto: Peter Roek
Celinde van Opstal-Gordijn met verschillende Less-Carb producten van de Smaakspecialist. - Foto: Peter Roek

Pionieren met biologische levensmiddelen, zodat we duurzamer gaan consumeren met z’n allen. Dat is het doel van de Smaakspecialist.

Supermarktondernemer Pieter Dirven wilde 20 jaar geleden een gezonde en duurzame stroom op gang brengen in het retailschap. Dat heeft anno 2011 geresulteerd in de Smaakspecialist. Dit bedrijf ontwikkelt, produceert en distribueert ruim 500 duurzame levensmiddelen onder merknamen als Smaakt, BioToday en RAW Organic Food. Onlangs won het een prijs voor de Smaakt Less Carb American Pancakes.

Biologisch is de basis

Less-Carb producten van de Smaakspecialist. - Foto: Peter Roek
Less-Carb producten van de Smaakspecialist. – Foto: Peter Roek

Biologisch is de basis van het voedsel dat de Smaakspecialist de wereld in slingert. Marketing manager Celinde van Opstal-Gordijn vertelt waarom: “Biologische producten worden geproduceerd met respect voor en behoud van de natuur en zijn dus duurzaam, zeker op lange termijn. Daarnaast gebruikt de biologische sector geen chemische bestrijdingsmiddelen en die komen daardoor ook niet in de voeding terecht. Biologisch is dus gezond voor de aarde én voor jezelf. We kiezen bovendien voor zo weinig mogelijk suikers en zo veel mogelijk vezels, eiwitten en andere gezonde nutriënten.”

Maar wat is dan gezond? “Goede vraag”, zegt Van Opstal-Gordijn. “Daar is niet één standaard antwoord op te geven. Wat voor de één gezond is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. Het effect van een voedingsmiddel is bijvoorbeeld ook afhankelijk van allergieën en wensen met je dieet: glutenvrij, koolhydraatarm, lactosevrij, eiwitrijk, suikervrij… Over alles heen geloven wij in de kracht van goede voeding voor een leefbare wereld. Pure, voedzame ingrediënten en geen pesticiden of genetische manipulatie. Wij maken zo natuurlijk en onbewerkt mogelijke voeding zonder kunstmatige toevoegingen.”

Droge kruidenierswaren

Het bedrijf verkoopt voornamelijk droge kruidenierswaren zoals ontbijtgranen, soepen, zoetmiddelen, notenpasta’s, olies, koekjes en sappen. “De grootste categorieën in bio zijn zuivel, eieren en vlees. Wij hebben ervoor gekozen om ons juist in de andere categorieën te specialiseren, zodat er ook daar voldoende biologische keuzemogelijkheden voor de consument zijn. Met onze producten bieden we de retailer dus een totaalaanbod wat betreft biologische levensmiddelen.” Daarnaast heeft het bedrijf een vegan-verslijn met vlees- en zuivelvervangers. Een burger op basis van peulvruchten bijvoorbeeld, uiteraard bio. En gezond, want het is een eiwitrijk product.

De Less Carb-lijn van Smaakt, waar de bekroonde pancakes in zitten, klinkt wel als een productlijn speciaal voor mensen die op dieet zijn. “De Less Carb-lijn is ontstaan vanuit het idee dat sommige mensen genoodzaakt zijn minder calorieën te consumeren. Maar we zijn geen fan van crashdiëten. Een gezond en voedzaam ontbijt is hartstikke belangrijk. Het grootste product van Smaakt is havermout. Dat is vezelrijk en zonder onnodige toevoegingen. Aangevuld met bijvoorbeeld vers fruit, notenpasta en kokosolie kun je er een hele ochtend op teren.”

Trend: duurzaamheid

Marketing manager Celinde van Opstal-Gordijn (36) en oprichter Pieter Dirven (56) voor de historische boerderij van de Smaakspecialist in Ulvenhout. - Foto: Peter Roek
Marketing manager Celinde van Opstal-Gordijn (36) en oprichter Pieter Dirven (56) voor de historische boerderij van de Smaakspecialist in Ulvenhout. – Foto: Peter Roek

Welke trends zien jullie in voedselproductie? “Duurzaamheid is een grote trend nu. In de coronacrisis is de klimaatcrisis ook prominenter in beeld gekomen. Mensen zien in dat het anders moet en anders kán. Wij zijn B Corp-gecertificeerd, wat aangeeft dat we aantoonbaar een positieve bijdrage leveren aan de wereld.”

We zien dat de biologische markt aan het groeien is

Dat is iets waar de consument naar vraagt, merkt ze. “Je zult zien dat bedrijven meer en meer willen laten zien dat ze hun steentje bijdragen en verantwoordelijkheid nemen. Wij doen dit door de productie en distributie van biologische levensmiddelen en we zien dat de biologische markt aan het groeien is, al zijn we nog lang niet op het gewenste niveau van 25%. De grootste afnemers zijn huishoudens met kinderen en ouderen, dus daar willen wij onze pijlen op richten.”

Uitbreiding klantenbestand

De Smaakspecialist merkt een uitbreiding van het klantenbestand. “Zo liggen we tegenwoordig ook bij onder andere Holland & Barrett, Crisp en PicNic en pakken steeds meer flitsbezorgers onze producten erbij.”

Goede voeding voor iedereen toegankelijk maken is de missie van de Smaakspecialist, vertelt Van Opstal-Gordijn. “We willen bewust in de gewone supermarkt liggen, zodat iedereen onze producten kan kopen.”

Het grote publiek bereiken is de grote droom van de Smaakspecialist. “De Smaakt Less Carb Pancakes wonnen een verkiezing van de Levensmiddelenkrant. Ze zijn verkrijgbaar bij onder andere Plus en Detailresult Groep (DRG; exploitant Dirk en DekaMarkt). Onze bedrijfsprognose is: verdere groei door het verbreden van onze distributie en het continu optimaliseren van ons assortiment. Zo willen we zo veel mogelijk mensen inspireren om duurzamer te gaan eten.”

Tekst gaat door onder de foto

De Smaakspecialist is gehuisvest op een  landgoed, waar Van Opstal-Gordijn enkele Less-Carb producten toont. - Foto: Peter Roek
De Smaakspecialist is gehuisvest op een landgoed, waar Van Opstal-Gordijn enkele Less-Carb producten toont. - Foto: Peter Roek

Plek in gangbare schap

Het grote publiek bereik je via de gangbare supermarktketens. Daar wil het bedrijf, wanneer relevant, in het gangbare schap komen te liggen bij de andere voedingsmiddelen uit dezelfde categorie. Want daar vergelijken klanten de producten met elkaar, en daar doe je mee in de race om een plek in het boodschappenmandje. Biologisch assortiment moet dus breed verspreid worden door de winkel in plaats van dat het een soort shop-in-shop is. Het is best lastig om die transitie te maken, schetst Van Opstal-Gordijn.

Naast de distributie van biologische voedingsmiddelen doet de Smaakspecialist aan kennisdeling, zowel over het belang van goede voeding voor de aarde als voor jezelf. “Via onze communicatiemiddelen willen wij consumenten bewust maken van de keuze die zij hebben door de aanschaf van producten. Ook geven wij met stichting KidsProef les over goede voeding aan basisschoolkinderen van groep 7”, noemt Van Opstal-Gordijn als voorbeeld.

Ook wil de Smaakspecialist, naast verschillende marketingcampagnes, in eigen huis mensen ontvangen om ze te inspireren. “We zitten sinds 2 jaar op een landgoed met ons bedrijf en verbouwen nu de schuur om daar mensen te ontvangen om onze passie voor voeding over te brengen.”

Export

En dan is er nog een droom, waarvan Van Opstal-Gordijn een tipje van de sluier oplicht: “We willen de export naar omringende landen verder uitbreiden. Zo kunnen we nog meer impact maken. Daar is het ons om te doen, om Moeder Natuur te behouden. Dat doen we door te pionieren en te blijven vernieuwen.”

Vos
Petra Vos Redacteur


Beheer