Doorgaan naar artikel

Delhaize verlaagt prijzen puur uit eigen bestwil

Delhaize verlaagt voor 500 basisproducten de prijzen met 5 tot 30%.

Foto: Novum RegioFoto premium

Foto: Novum RegioFoto

Delhaize verlaagt voor 500 basisproducten de prijzen met 5 tot 30%. De Belgische supermarktketen, die onderdeel uitmaakt van Ahold Delhaize, zet daarmee een zeer bijzondere stap in een periode waarin prijzen juist worden opgeschroefd als gevolg van duurdere inkoop en hogere energieprijzen.

“Wij zijn ervan overtuigd dat onze missie om een gezonde, kwaliteitsvolle levensstijl te ondersteunen niet onder druk mag worden gezet door een hoge inflatie”, zegt CEO Xavier Piesvaux van Delhaize. In een persbericht voegt het concern er aan toe dat het elke dag luistert naar de beslommeringen van zijn klanten en dat ook eerder al stappen zijn ondernomen om de klant in bijzondere tijden te ondersteunen.

Addertje onder het gras

Dat klinkt prachtig! Een supermarktketen die er alles aan doet om de koopkracht van zijn klanten op niveau te houden. Maar er schuilt wel een addertje onder het gras. Natuurlijk verlaagt Delhaize de prijzen niet uit liefdadigheid. Een supermarktketen is geen charitatieve instelling; het is gewoon elke dag keiharde business. Om de kleinste marges wordt gestreden. En om elke klant.

Tegen trend in

Als je klanten verliest omdat je net iets te duur bent geworden ten opzichte van de concurrentie, moet je soms stappen nemen die tegen de algemene trend in zijn. In tijden van prijsverhogingen moet je dan blijkbaar soms wat prijzen verlagen. Delhaize heeft zijn prijzen in de afgelopen periode sterker verhoogd dat concurrent Colruyt, die klanten lokt met de laagste prijsgarantie.

Reparatiewerkzaamheden

Om te voorkomen dat meer klanten overlopen naar de concurrent moet Delhaize even wat reparatiewerkzaamheden uitvoeren. Maar ja als je dat publiek maakt, daar scoor je niet mee. Dus presenteer je je als een bedrijf die het beste met de klant voor heeft in tijden dat waarin alles duurder wordt. Ronkende campagnes worden uitgerold om klanten toch vooral te lokken met Kleine Leeuwtjes om de prijsverlagingen bij 500 producten van het eigen huismerk zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen.

Risico op prijzenoorlog

Daarin schuilt nog wel een gevaar. Want als Delhaize zijn prijzen verlaagt, dan zullen de andere supermarktketens ook mee willen en moeten in deze richting. Dat brengt een groot risico op een prijzenoorlog met zich mee en dat in tijden waarin de producten aan de inkoop toch echt fors duurder worden als gevolg van duurdere grondstoffen en energie.

De kans is groot dat supermarkten in hun onderlinge strijd om de klant op korte termijn geld aan het verbranden zijn. Daarmee snijden ze in hun eigen vlees, maar ook de leveranciers zullen hier de gevolgen van ondervinden.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin