Doorgaan naar artikel

Denktank CDA adviseert strenger beleid ongezond voedsel

Gratis gezonde schoollunch, ongezond voedsel duurder maken of een minimumleeftijd op fastfood zijn enkele van de suggesties.

Nieuws
Food
Een minimumleeftijd op fastfood is een van de suggesties die de denktank van het CDA doet. - Foto: Canva/Brett Jordan (Pexels) premium

Een minimumleeftijd op fastfood is een van de suggesties die de denktank van het CDA doet. - Foto: Canva/Brett Jordan (Pexels)

Een verbod op marketing van ongezonde producten voor kinderen, een gratis gezonde lunch op school, ongezond voedsel duurder maken of een minimumleeftijd op fastfood. Dat zijn verschillende suggesties van het wetenschappelijk bureau van het CDA.

 

Deze laatste suggestie voor een leeftijdsgrens ‘vergelijkbaar met die voor de aanschaf van alcohol en tabak’ zorgt voor ophef; CDA-Kamerlid Anne Kuik stelt al snel dat zo’n minimumleeftijd te ver gaat. Ze vindt dat de oplossing eerder gezocht moet worden bij de fastfoodbedrijven zelf, als blijkt dat daar een van de oorzaken van overgewicht bij kinderen ligt.

“Het gaat erom dat kinderen jong vertrouwd raken met zorg voor zichzelf en een gezonde levensstijl”, staat in een rapport. Het Wetenschappelijk Instituut (WI) zegt dat ‘instanties met een vormende invloed’, zoals consultatiebureaus en scholen, daar het best bij kunnen helpen. Ook het duurder maken van ongezond voedsel en de prijs van gezond voedsel verlagen, kan effect hebben, aldus het WI.

Afspraken met producenten en strengere regels

De rapporteurs gaan ervan uit dat een gezondere leefstijl van kinderen ‘verder zal golven naar het gezin en de rest van de samenleving’. Daarvoor kunnen afspraken gemaakt worden met de verkopers en producenten van ongezonde voeding, maar moeten misschien ook regels aangescherpt worden. De minimumleeftijd is daar een voorbeeld van. Hoe oud je zou moeten zijn om een hamburger of kapsalon te mogen kopen, is in het onderzoek niet uitgewerkt.

Ongezond eten en drinken is makkelijker verkrijgbaar en aantrekkelijker dan gezonder eten, staat in het WI-onderzoek. Mensen worden steeds geconfronteerd met reclame en lage prijzen, inspelend op een ‘primitieve trek in ultrabewerkte waren’. Het WI zegt dat de ideeën om ongezond eten moeilijker te maken daarom niet betuttelend zijn. “We zouden evengoed kunnen stellen dat het aanbod zo dominant is geworden dat dát nu betuttelt.”

‘Wildgroei’ fastfoodketens tegengaan

Dat laatste punt maakte verantwoordelijk staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) vorige maand ook al. Hij kondigde aan te kijken of het juridisch mogelijk is om de ‘wildgroei’ van fastfoodketens tegen te gaan. Dat doet hij op verzoek van gemeenten, en vooral grote steden. Ook hij vindt dat het ouders en kinderen door ‘een haag van verleidingen’ te moeilijk gemaakt wordt om gezond te eten.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin