Diana Eleveld: ‘We willen werkgevers ontzorgen’

Foto: Ronald Hissink
Foto: Ronald Hissink

Bij de Werkgeverslijn land- en tuinbouw kunnen boeren en tuinders terecht met vragen over hun personeel. In 2020 ging meer dan een kwart van de telefoontjes over corona. Diana Eleveld zit aan de andere kant van de lijn. “Ons speerpunt is goed werkgeverschap. Wij vertalen wetgeving in hapklare informatie voor agrarische werkgevers.” In gesprek met Eleveld over een hectisch jaar.

Natuurlijk was 2020 een hectisch jaar voor de Werkgeverslijn land- en tuinbouw, de vraagbaak van LTO voor boeren en tuinders met personeel. De coronapandemie leidde tot een enorme hoeveelheid vragen. De telefoon stond roodgloeiend. Bijna 15% meer bellers dan in 2019 en meer dan een kwart daarvan had te maken met corona.

Wij zijn er voor de werkgevers. Onze informatie geeft hun rust

Diana Eleveld is een van de vier mensen van de Werkgeverslijn die de telefoon oppakt. “In maart vorig jaar, net na de eerste besmettingen in ons land, belden per week zeshonderd werkgevers. Welke maatregelen moet ik nemen om besmetting onder mijn personeel te voorkomen? Hoe krijg ik mijn seizoenswerknemers vanuit Oost-Europa de grens over naar Nederland? Hoe zit dat nou met die quarantaine? Normaal krijgen we zo’n aantal vragen per maand, toen per week. We werkten de eerste maanden ook ’s avonds en in het weekend. Geen probleem, wij zijn er voor de werkgevers. Onze informatie geeft hun rust.”

Handen in het haar

Zo’n 25% van de agrariërs heeft personeel. Dat kan oplopen tot honderden werknemers. Zij hebben te maken met arbeidscontracten, cao-regelingen, proeftijden en ontslag. Vanaf maart 2020 was daar opeens corona. Hygiëneregels waar ze aan moesten voldoen, financiële steunmaatregelen met tal van randvoorwaarden. “Veel boeren en tuinders zitten dan met hun handen in het haar. Ik en mijn collega’s duiken erin, proberen de finesses van de nieuwe regels te doorgronden en dan te vertalen in hapklare informatie. De passie van boeren en tuinders ligt bij bloemen, tomaten en melk. Ze willen de regels wel toepassen, maar hebben geen tijd en zin om documenten te lezen. Dat doen wij, want op dat terrein ligt nou juist onze passie.”

Ik begrijp dat boeren en tuinders liever bezig zijn met hun teelt dan met werknemersgedoe

Eleveld werkt al 15 jaar bij de Werkgeverslijn. Ze kent het klappen van de zweep. Weet dat na nieuwe cao-afspraken de telefoon onmiddellijk gaat rinkelen. Ze voelde aan dat na de eerste berichten over corona in Nederland het druk zou worden aan de telefoon.

Eleveld is boerendochter met een HR-opleiding. “Het helpt dat ik op een boerderij ben opgegroeid. Ik weet wat er op een agrarisch bedrijf allemaal moet gebeuren, snap dat de seizoenen invloed hebben op de arbeidsbehoefte en begrijp dat boeren en tuinders liever bezig zijn met hun teelt dan met werknemersgedoe. Aan mij de taak om instrumenten te ontwikkelen om de werkgevers te ontzorgen.”

Steunmaatregelen aanvragen

Op de website van de Werkgeverslijn kunnen werkgevers bijvoorbeeld een arbeidscontract downloaden met bijbehorende invulinstructies. Als de overheid steunmaatregelen afkondigt voor werkgevers die vanwege corona hun producten niet meer kwijtraken en daarom hun personeel niet kunnen betalen, organiseren Eleveld en haar collega’s een webinar en versturen ze een digitale nieuwsbrief. “Op onze website staat elke de dag de jongste informatie, afgelopen jaar vooral over corona. Daar wordt gebruik van gemaakt, het aantal websitebezoeken is vorig jaar met 95% gestegen. De informatiebehoefte was enorm en daarin hebben wij voorzien.”

Veel problemen tussen werkgevers en werknemers hebben te maken met communicatie. Wij geven daarin advies

Veel boze werkgevers aan de lijn? “Zou je misschien verwachten, maar ik heb nog bijna nooit een boze ondernemer aan de telefoon gehad. Werkgevers snappen dat wij corona niet hebben bedacht, niet de hygiëneregels opstellen. Wij tonen begrip en leggen uit wat werkgevers moeten doen. Dat gaat trouwens vaak over communicatie. Buitenlandse werknemers zijn soms erg bang voor besmetting hier. Hoe leg je goed uit dat je de kans daarop zo klein mogelijk hebt gemaakt? Veel problemen tussen werkgevers en werknemers hebben te maken met communicatie. Wij geven daarin advies.”

De vragen zijn soms reden om bij de overheid aan de bel te trekken. Eleveld: “De overheid kwam afgelopen voorjaar met een loonkostenregeling bij omzetverlies. Veel werkgevers vielen buiten de boot, omdat hun omzet sterk wisselt per seizoen. Dat hebben we toen met de gezamenlijke landbouworganisaties bij het Rijk aangekaart. De regeling is aangepast, maar helemaal tevreden zijn we niet.”

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.