Doorgaan naar artikel

Diepvriesspecialist Picard zet in op biologisch en korte keten

Diepvriesspecialist Picard maakt steeds meer werk van biologisch in combinatie met een korte keten.

Picard zet in op biologisch premium

Picard stort zich meer en meer op biologisch in combinatie met een korte keten. Foto: Canva

Diepvriesspecialist Picard maakt steeds meer werk van biologisch in combinatie met een korte keten.

Diepvriesspecialist Picard, met in 2021 een omzet van € 1,6 miljard, € 138 miljoen winst, een aanwezigheid in zestien landen en meer dan 5.100 werknemers, is met meer dan 1.080 diepvrieswinkels te vinden in vrijwel alle Franse winkelgebieden. Daarnaast heeft het bedrijf in honderden kantoren en fabrieken ‘diepvries snackbars’ neergezet waar de werkers een diepvriesmaaltijd of -snack kunnen kopen om die ter plaatse in de magnetron op te warmen. Veel van de toetjes en snacks zijn ook te vinden bij Albert Heijn, in ieder geval in de online winkel.

Het bedrijf stort zich meer en meer op biologisch in combinatie met een korte keten. De eerste bio-producten verschenen al in 1998 in het schap en inmiddels is 10% van het circa 1.300 producten tellende gamma biologisch, een aandeel dat gestaag toeneemt.

Picard blijft in biologisch geloven

“De markt voor biologisch staat momenteel weliswaar onder druk, maar dat is ook een kwestie van conjunctuur. Corona heeft ons laten zien dat mensen beter willen eten en grote waarde hechten aan producten uit de directe omgeving. We blijven dan ook in biologisch geloven. Het sluit ook aan bij onze wens om een zo gevarieerd en verantwoord mogelijk gamma te bieden, zowel uit maatschappelijk als uit milieuoogpunt”, motiveert Cathy Collart Geiger die sinds maart 2020 aan het hoofd staat van het in Fontainebleau gevestigde bedrijf.

Een eerlijke prijs voor de telers

Het laatste project in dat kader is samen met de federatie voor de biologische sector FNAB ontwikkeld in Bretagne, de groentetuin van Frankrijk. Daar, in de Morbihan, telen enkele tuinders van de op ideologische basis geschoeide coöperatie SCIC biologische worteltjes en prei die direct na de oogst worden verwerkt en diepgevroren bij het lokale Den et Gelpass in Délivert. Picard staat daarbij garant voor een eerlijke prijs voor de telers en stort 1% van de verkoopopbrengst in een ontwikkelingsfonds voor de coöperatie.

Zo dicht mogelijk bij de agrariërs staan, is voor ons het uitgangspunt

“Dit is een samenwerking tussen primaire producenten, een lokale verwerker en Picard. Zo dicht mogelijk bij de agrariërs staan, is voor ons het uitgangspunt. Dat is ook de wens van de consument, de korte keten is een trend die niet meer weg gaat”, benadrukt Geiger. De Bretonse producten worden vervolgens, met regionale herkomstaanduiding en het FNAB-label ‘Duurzame Franse Bio’, verkocht in de circa120 Picard-winkels in Bretagne en aangrenzende regio’s.

Markt voor biologische voeding gekrompen

Voor FNAB is het project een voorbeeld van hoe voedselfabrikanten en -verkopers de biologische sector kunnen steunen. De markt voor biologische voeding is vorig jaar voor het eerst in tien jaar tijd gekrompen, wat er mede toe leidt dat een toenemend aantal boeren en tuinders ‘terug converteert’ naar gangbaar.

Lees ook: Franse bioboeren vragen overheid om steun

Nationaal secretaris Stéphanie Pageot: “Plaatselijke en duurzame biologische sectoren ontwikkelen, vergt tijd en middelen. Om het ontstaan van nieuwe partijen te stimuleren, hebben we naast de winkelbedrijven behoefte aan de lokale en territoriale overheden, de openbare catering en andere partijen die zich aan onze kant scharen en ons ondersteunen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin