Dierenactivisme in consumentenprogramma

Wat er in zit, moet er op staan. Zo simpel is het. De consument moet een weloverwogen keuze kunnen maken tussen artikelen in het winkelschap.

De informatie kan in de kleine lettertjes op het etiket, of in de vorm van een logo. Zoals PlanetProof, Eko of het Beter Leven-keurmerk. In de ideale wereld ontvangt de producent ook een eerlijke prijs gelieerd aan de extra inspanningen die de productie vergt.

Acie tegen kooisystemen pluimveehouderij

Niks mis mee dat een consumentenprogramma aandacht besteedt aan deze labelling en etikettering. Het is hun taak. Hier past wel een onafhankelijke, journalistieke inslag. De kijker wil namelijk wel juist worden geïnformeerd.

Het is niet de eerste keer dat Hilversum hier nat gaat. Zoals het BNNVARA-consumentenprogramma Kassa zaterdag. Het zelf verklaard ‘consumentenplatform’ start een actie tegen kooisystemen in de pluimveehouderij. Let wel, wettelijk toegestane houderijsystemen.

Lees verder onder de tweet

De actie wordt ingeleid met illegale beelden van dieractivisten van Animal Rights, commentaren van actiegroep Foodwatch en D66-Kamerlid Tjeerd de Groot. Pluimveehouderij-organisaties NOP en NVP hielden het terecht bij een schriftelijke verklaring. Tegen zoveel verbaal geweld is geen kruid gewassen.

Misinformatie

Waar het om gaat, is dat de consument zélf keuzes kan maken. Hecht deze aan scharrelei, of vindt hij een ei uit koloniehuisvesting ook goed? Kassa moet dáár bovenop zitten. Met het initiatief van een actie kiest Kassa duidelijk partij. Niks objectiviteit meer. Eerder misinformatie. En dat is nou net wat zij anderen verwijten.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.