Digitale EuroTier biedt kansen voor toekomst

06-03-2021 | |
Ines Rathke, projectmanager bij DLG (Duitse Agrarische Maatschappij). - Foto: DLG
Ines Rathke, projectmanager bij DLG (Duitse Agrarische Maatschappij). - Foto: DLG

Voor het eerst was de internationale beurs EuroTier dit jaar digitaal. Hoewel menselijk contact het belangrijkst blijft, ziet de organisatie kansen voor digitale elementen in de toekomst.

Vanwege Covid-19 had in februari 2021 de eerste volledig digitale editie plaats van de internationale veehouderijbeurs EuroTier. Hoe kijkt de organiserende partij DLG erop terug? Welke elementen komen terug in toekomstige edities van EuroTier? DLG-projectmanager Ines Rathke legt uit.

Zou u de digitale EuroTier als een succes beschouwen als u het evenement vergelijkt met uw verwachtingen?

“EuroTier Digital was het eerste evenement in zijn soort. We zijn aan iets compleet nieuws begonnen en we zijn erg blij met het debuut. Een evenement van die omvang, met 1.200 exposanten en 300 evenementen, en ik zou zeggen dat het resultaat van 41.000 bezoekers en 780.000 paginaweergaven onze verwachtingen overtrof.”

Welke elementen van het digitale platform zou u anders organiseren als u het opnieuw zou moeten doen?

“Geen enkel project is perfect, zal het nooit zijn, maar we willen zeker secuurder worden. Het registratie- en inlogproces is bijvoorbeeld niet hoe we het wilden. Het platform moet het op alle apparaten kunnen doen. Ik geloof sterk in de elementen die we hebben vastgesteld, maar omdat de hele technologie nieuw is voor onze deelnemers, zullen we meer gebruik en interactie zien naarmate de tijd verstrijkt en naarmate mensen meer vertrouwd raken met de functies en kansen die we hen bieden. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik graag meer tijd hebben gehad.”

Digitale mogelijkheden bieden aanvullende evenementen die onze beurzen op lange termijn ondersteunen

Als EuroTier 2022 weer normaal is, zullen er dan digitale elementen zijn?

“Als? Je bedoelt wanneer! En, ja, zeker. Als deze pandemie eenmaal voorbij is, zullen we de vorderingen en ontwikkelingen die we in deze ongebruikelijke tijden hebben gemaakt niet vergeten. Ik geloof dat mensen mensen nodig hebben en er gaat niets boven een persoonlijke relatie. Digitale mogelijkheden bieden aanvullende evenementen die onze beurzen op lange termijn ondersteunen en we hebben nu bewezen dat dit met succes kan. Het nieuwe digitale platform biedt iedereen die niet naar het evenement kan reizen de mogelijkheid om te netwerken en zaken te doen.”

Zullen digitale ingrediënten enkele van de gebruikelijke offline componenten overnemen?

“Sommige dingen kunnen alleen digitaal worden gedaan. Bijvoorbeeld de gemodereerde chatfunctie tijdens een evenement dat kan plaatsvinden terwijl een spreker presenteert. Deze chatfunctie maakt het verder mogelijk om extra informatie aan kijkers te verstrekken en stelt gebruikers vooral in staat proactief deel te nemen door vragen te stellen terwijl de toespraak aan de gang is. Bovendien stond het discussieforum, dat we na elke sprekerssessie organiseerden, face to face vragen toe waarin je anderen rechtstreeks op het scherm kunt zien, inclusief hun reacties. Dat kan in een presentatieruimte niet als iedereen naar de spreker kijkt. Digitale evenementen kunnen dus extra functies bieden die niet bij een fysiek evenement worden gebruikt.”

Ik geloof in de ‘mensen-business’ en tentoonstellingen zijn belangrijk voor boeren om goede beslissingen te nemen

Heeft de digitale EuroTier de aard van de beurs voor altijd veranderd?

“Deze pandemie baart ons nu al bijna een jaar zorgen, online communicatie bestaat al twintig jaar, maar tentoonstellingen bestaan ​​al honderden jaren. Ik geloof in de ‘mensen-business’ en tentoonstellingen zijn belangrijk voor boeren om goede beslissingen te nemen voor hun toekomstige machinebehoeften op de boerderij. Mensen gedijen op interactie met elkaar. De beste ideeën worden gegenereerd door inspiratie en om inspiratie te laten plaatsvinden, moeten we zoveel mogelijk van onze vijf zintuigen gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat de honger van mensen naar deze ervaring in de toekomst nog groter zal zijn.”

ter Beek
Vincent ter Beek Hoofdredacteur Pig Progress


Beheer