Amazon neemt belang in Just Eat Takeaway-dochter Grubhub

06-07 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Webwinkelgigant Amazon heeft een belang van 2% genomen in het Amerikaanse dochterbedrijf van Just Eat Takeaway, Grubhub.

Het belang van Amazon kan oplopen tot 15%. Met de overeenkomst wordt het voor klanten van Amazon Prime mogelijk om een gratis abonnement te krijgen op Grubhub+. Consumenten kunnen dan gratis maaltijden laten bezorgen door Grubhub.

Financiële effecten vanaf 2023

Just Eat Takeaway maakt bekend dit jaar geen financiële effecten te verwachten van de samenwerking. Pas vanaf 2023 verwacht het bedrijf positieve resultaten te zien. Adam DeWitt, CEO van Grubhub: “Ik ben enorm blij met deze samenwerking. Met de hulp van Amazon kunnen we met Grubhub nog meer consumenten verbinden met lokale restaurants.”

Na de bekendmaking van de samenwerking schoot de koers van Just Eat Takeaway omhoog (+13%).

Met de dienst Amazon Prime krijgen consumenten speciale kortingen op Amazon. Daarnaast is het een videodienst zoals Netflix. Het bedrijf lanceerde in 2015 een eigen thuisbezorgservice: Prime Now. Dit werd in 2018 opgedoekt omdat het de concurrentie met Grubhub en de grootste maaltijdbezorger in Amerika, DoorDash, niet aan kon. In Nederland is Amazon Prime ook verkrijgbaar.

Verkoop Grubhub

Eerder dit jaar maakte Just Eat Takeaway nog bekend te kijken naar een mogelijke (gedeeltelijke) verkoop van Grubhub. Sinds de acquisitie zijn er veel geluiden opgegaan over directe verkoop van de Amerikaanse maaltijdbezorger. Aandeelhouders zagen liever dat Just Eat Takeaway zich zou focussen op al bestaande markten. Die focus brengt het bedrijf nu aan, en het richt zich meer op markten waarin het echt succesvol kan worden. Activiteiten in Portugal, Roemenië en Noorwegen zijn al gestaakt.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer