Douane blokkeert Britse veterinaire zendingen

11-01 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Nederlandse douane blokkeert alle veterinaire zendingen uit het Verenigd Koninkrijk (VK) op de ferry terminals.

“Alleen wanneer de vervoerder voor de betreffende zending een D-conform verklaring en een bewijs dat een keurafspraak op een IC gemaakt is, kan overleggen, geeft de douane de goederen vrij voor vervoer naar het IC”, aldus een brief van keuringsdienst NVWA. Betrokken partijen werken gezamenlijk naar een situatie om met acceptabele waarborgen de logistieke verstoring weer te reduceren.”

In veel gevallen geen D-conform verklaring

Na brexit moeten goederen uit het VK een veterinaire inspectie ondergaan op een daartoe aangewezen inspectiecentrum (IC). “Hierdoor veranderen de regels en processen voor importeurs die veterinaire goederen vanuit het VK de EU binnenbrengen. Ondanks de gezamenlijke inspanningen blijkt dat bij aankomst op de ferry terminal in veel gevallen geen D-conform verklaring beschikbaar is of dat geen afspraak is gemaakt met een IC om de veterinaire goederen te laten keuren, terwijl dit wel in het boekingssysteem van de ferryoperator wordt beweerd. Dit is ongewenst en vergroot een voor de NVWA onaanvaardbaar risico op ‘doorgereden partijen’. Om dit risico te voorkomen, worden alle veterinaire zendingen uit het VK op dit moment door de douane geblokkeerd op de ferry terminals”, legt de NVWA uit.

Gezondheidscertificaat

Exporteurs dienen de lading in het VK te laten inspecteren ter verkrijging van een gezondheidscertificaat. De importzending moet voortaan vóór vertrek van de ferry worden vooraangemeld in VGC, terwijl dat tot nu toe vier uur voor aankomst in Nederland was. Bovendien dient een kopie van het certificaat per email naar de douane te worden gestuurd. De douane/NVWA voert op basis van het kopie gezondheidscertificaat en de vooraanmelding in VGC een D-controle uit. Indien de vooraanmelding en het kopie gezondheidscertificaat correct zijn bevonden, ontvangt de aangever daarvan een elektronische bevestiging. Die kan de transporteur dan gebruiken voor bijvoorbeeld laadtoestemming op de ferry.

Na enkele andere formaliteiten mag de zending de terminal bij aankomst in de EU verlaten, wanneer er een afspraak is gemaakt met een inspectiecentrum (IC) waar de NVWA de importkeuring zal uitvoeren.

Lees meer over brexit en de gevolgen voor de agrifoodhandel op deze themapagina

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over



Beheer