Droogte raakt hele economie

15-08 | |
Binnenvaart ondervindt hinder door laagwater in de Waal bij Nijmegen. De aanhoudende droogte zorgt voor een lage waterstand in de rivieren. Foto: ANP
Binnenvaart ondervindt hinder door laagwater in de Waal bij Nijmegen. De aanhoudende droogte zorgt voor een lage waterstand in de rivieren. Foto: ANP

De droogte en de lage waterstanden krijgen steeds grotere impact. Niet alleen neemt de schade in de landbouw en aan de natuur toe, de hele economie wordt geraakt nu de Rijn snel minder bevaarbaar wordt.

De suikerproductie in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zal ongeveer 1 miljoen ton minder zijn dan vorig jaar, als gevolg van de droogte. Dat verwacht handelsbedrijf Czarnikow, zo meldt het ANP. Het bedrijf spreekt van een productie van in totaal 16,4 miljoen ton in de EU en het Verenigd Koninkrijk. Blijft regen uit, dan kunnen de productievooruitzichten nog verder neerwaarts worden bijgesteld. De prijzen voor witte suiker op de termijnmarkt in Londen zijn de afgelopen twee weken gestegen en liggen momenteel 8% onder het hoogste punt in vijf jaar dat in juni werd bereikt.

Lagere opbrengst suikeroogst

Het is het eerste alarmbericht over de suikeroogst. De Franse suikerproducent Tereos voorspelde begin deze maand voor Frankrijk nog een bovengemiddelde suikerbietenoogst in Frankrijk, ondanks de droogte. Het laatste Europese marktrapport over suiker dateert van eind juli. Ook daarin is nog sprake van bovengemiddelde oogsten in onder meer Frankrijk en Nederland en gemiddelde oogsten in Duitsland en Polen. De schatting van Czarnikow is dus duidelijk pessimistischer.

In Nederland gaat Cosun ook al uit van lagere opbrengsten dan aanvankelijk geraamd. Pas eind deze maand komt de suikerproducent met een inschatting van de droogteschade.

Buien

De buien die voor deze week aangekondigd zijn in Nederland en elders in Europa zullen wellicht plaatselijk wateroverlast geven, maar bij lange na niet de droogte opheffen, verwachten weerkundigen en waterbeheerders, laat staan oogsten redden die nu gevaar lopen.

Eerste mislukte mais

Ook in Duitsland zakt de stemming wat betreft de oogst van late gewassen. De Duitse boerenbond DBV sprak dit weekend bij monde van voorzitter Joachim Rukwied van oogstverliezen oplopend tot 30% en misschien wel 40% in delen van Duitsland voor aardappelen, mais en bieten. Hij zei dit in een interview met Der Spiegel. Vorige week sprak de DBV al haar zorg uit over de voedergewassen, dus gras en mais. Ook in delen van Nederland kampen veehouders met stilstand van grasgroei en mislukte mais. Deze week wordt de eerste mislukte mais al gehakseld in Brabant. Cijfermatige schattingen over oogstverliezen zijn er nog niet.

De graanoogst is in Nederland goed geweest, maar elders in Europa zoals in Frankrijk is minder binnengehaald. De kleinere oogst hier wordt op mondiaal niveau wel goedgemaakt door grotere oogsten in onder meer Australië en Canada, blijkt uit de nieuwste cijfers van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Die komen op een recordoogst aan tarwe wereldwijd.

Lage waterstanden

Intussen reikt de impact op de economie veel verder dan alleen de agrarische productie en de natuur. De lage waterstanden in de Rijn hebben mogelijk nog meer impact. Bij de Duitse bottleneck in de Rijn bij Kaub (tussen Mannheim en Koblenz) zakt het peil deze week onder het punt waar nog rendabele scheepvaart mogelijk is. vrijdag stond het al op 40 centimeter, deze week zakt het mogelijk naar 30 centimeter, de echte ondergrens voor vrachtvervoer op de rivier. Dit getal is een maat voor de waterhoogte in de rivier, het is niet de waterdiepte in de vaargeul.

Stop met vervoer over groot van de Rijn

De Rijn is in Europa de belangrijkste waterweg voor het vervoeren van brandstof en andere goederen voor de industrie. Binnenvaartschepen nemen al een tijd minder vracht mee. Het Duitse bedrijf Contargo, dat onder andere vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen containertransporten verzorgt, stopte al met het vervoer over een groot deel van de Rijn. In Duitsland waarschuwde energieleverancier Uniper voor mogelijke verlaging van de productie bij elektriciteitscentrales omdat schepen minder kolen aanvoeren, aldus ANP. De gasprijs is alvast weer verder gestegen vanwege de zorgen over de energievoorziening als gevolg van de droogte. Hier speelt ook mee dat energiecentrales in Duitsland en Frankrijk gebrek aan koelwater hebben of dreigen te krijgen. Duitsland zal voor bevoorrading van energiecentrales en raffinaderijen uitwijken naar het spoor, als vervoer over water spaak loopt. Bevoorrading van de industrie komt daarna pas.

Raakt vooral Nederlandse export

In de hele transportbranche is de boodschap dat het lage water al bestaande problemen erger maakt. Zo zijn er door het na-ijleffect van corona veel verstoringen in bijvoorbeeld containerhavens. Ook legt de grote vraag naar kolen in Duitsland groot beslag op de beschikbare ruimte.

Michel van Dijk, directeur logistics bij Van Berkel logistiek, waarschuwt dat dit vooral de Nederlandse export raakt. “De droogte zorgt ervoor dat zeeschepen hun lading niet kwijt kunnen. Daardoor schuiven ze naar achter in de planning en dat is een extra aanjager voor het achteruitgaan van de productiviteit in de zeehaven.” Hij merkt zelf dat het gekoelde transport van slachtproducten naar Rotterdam voor verscheping naar bijvoorbeeld China zo goed als vastloopt door die opstopping.

Medeauteur: ANP

Oppewal
Johan Oppewal chef-redacteur
Meer over


Beheer