Doorgaan naar artikel

Druk op onderneming RFC groeit bij hogere melkprijs

Een betere melkprijs voor de leden betekent voor de onderneming RFC een extra opdracht.

Een RMO-wagen van FrieslandCampina. - Foto: Mark Pasveer

Een RMO-wagen van FrieslandCampina. - Foto: Mark Pasveer

Een betere melkprijs voor de leden betekent voor de onderneming RFC een extra opdracht.

FrieslandCampina heeft over het eerste halfjaar van 2021 een mooie melkprijs neergezet voor de leden. Sinds begin dit jaar steeg de garantieprijs met 11%, ofwel met € 3,75 per 100 kilo. Dat is een heel andere beweging dan in de eerste helft van 2020. Toen daalde de garantieprijs met ruim 9% naar € 32,50 per 100 kilo.

Enorme opdracht

Wat voor de leden een hele mooie prestatie is, is voor de onderneming een enorme opdracht, met name in een tijd van snelle prijsstijgingen. De onderneming heeft er de handen meer dan vol aan de hogere inkoopprijzen voor melk door te berekenen naar de consument. Vooral in regio’s met een kleinere koopkracht, waar bovendien vaak ook nog een vrij groot deel van het inkomen nodig is voor het dagelijkse levensonderhoud is een prijsverhoging per portie zuivel van zo’n 10% niet zomaar door te voeren. Kopers haken wellicht af.

Topman Hein Schumacher hintte daar vorige week naar, toen hij toch een beetje bezorgd klonk over de resultaten over het eerste halfjaar en de hoop uitsprak dat het tweede halfjaar beter zou gaan.

Garantieprijssystematiek

De garantieprijssystematiek maakt het voor de onderneming ook niet gemakkelijk. Deze formule dwingt FrieslandCampina om een bovengemiddelde melkprijs aan de leden uit te betalen, en dat in het tempo van de actuele of verwachte marktbewegingen. Daarmee wordt in zekere zin de huid verkocht voordat de beer is geschoten.

Gelukkig voor de onderneming werkt dit niet altijd zo. In dalende markten daalt de melkprijs die aan de leden wordt betaald vrij snel en profiteert de onderneming – als het goed is – nog even van hoog blijvende verkoopprijzen. Totdat de concurrentie bijsturen nodig maakt.

Melkprijs blijft niet hard stijgen

Volgens diverse signalen vanuit de zuivelmarkt zal de prijs voor boerderijmelk in de tweede helft van het jaar niet meer zo hard stijgen, mogelijk zelfs dalen. Als op dat moment de melkprijsverhogingen, die in de eerste helft van het jaar aan de leden zijn uitbetaald, kunnen worden doorberekend aan de eindverbruiker, snijdt het mes aan twee kanten. De grondstofkosten voor de verwerker dalen, terwijl de verkoopprijs is gestegen.

Volgens het CBS hebben de zuivelproducenten hun Nederlandse verkoopprijzen tot en met april dit jaar met ruim 4% kunnen verhogen ten opzichte van vorig jaar. Daaruit zou kunnen worden afgeleid dat tot nog toe wel iets van de hogere inkoopprijs van melk is doorberekend aan de klant, maar zeker is het niet, want het is een momentopname.

Marges

In eerste instantie lijkt het erop dat de melkveehouders het meeste profiteren. Zij krijgen immers 11% meer melkgeld. Helaas voor hen gaat dit maar ten dele op, want de krachtvoerprijzen zijn tot en met april nog harder gestegen dan de melkprijzen. Daardoor blijft van die mooie melkprijs uiteindelijk weinig over. Extra kosten eten de marge op.

Snel delen

Image
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin