DSM wil ‘change agent’ zijn in dierlijke productie

04-09-2020 | |
Hoofdkantoor DSM in Sittard. Foto: ANP
Hoofdkantoor DSM in Sittard. Foto: ANP

DSM publiceerde onlangs een nieuwe strategie voor zijn diervoer- en gezondheidstak. Het bedrijf wil daarmee bijdragen aan duurzame productie van dierlijke eiwitten.

DSM, producent van diervoederadditieven, presenteerde onlangs een nieuwe strategie, onder de naam ‘Wij maken het mogelijk’ met de focus op duurzame productie van dierlijke eiwitten. Met de strategie wil het bedrijf ‘een robuuste en haalbare transformatie leiden in duurzame productie van dierlijke eiwitten en oplossingen versnellen die een betere toekomst bevorderen’.

Meer dierlijke eiwiten

DSM verwacht een stijging van de wereldwijde vraag naar dierlijke eiwitten van 80% in 2050. De strategie van DSM moet bijdragen aan het vraagstuk hoe meer dierlijke eiwitten te produceren voor een stijgende wereldbevolking en tegelijkertijd de milieu-impact daarvan te verminderen.

Belangrijkste uitdagingen voor DSM

Christie Chavis, vice-president bij DSM Animal Nutrition and Health over de strategie: “Duurzaamheid is niet nieuw. Het zit al jaren in het DNA van DSM, maar wat het nu aantrekkelijk voor mij maakt, is dat het bedrijf zijn leidende rol omarmt en een ‘change agent’ wil zijn, de wereldwijde gesprekken aanstuurt en de verschillende stakeholders van het landbouwecosysteem met elkaar verbindt.”

De strategie is gebaseerd op de, volgens DSM, zes belangrijkste uitdagingen in dierhouderij:

  • Verbetering van de levensduur van landbouwhuisdieren
  • Verbetering van de kwaliteit van voedsel, terwijl voedselverlies en -verspilling wordt verminderd
  • Emissies van vee verminderen
  • Efficiënt gebruikmaken van natuurlijke hulpbronnen
  • De afhankelijkheid van marine hulpbronnen verminderen
  • Antimicrobiële resistentie helpen aanpakken

Chavis zegt: “De pijnpunten van onze klanten blijven onze kernactiviteit. Deze strategie markeert geen nieuw begin, maar een aanzienlijke versnelling van de reis naar een duurzamere toekomst.”

We weten dat onze klanten dol zijn op darmgezondheid, een gebied van R&D dat sterk in opkomst is

Ze voegt toe: “Ik ben bijvoorbeeld heel enthousiast over gezondheid en welzijn. Weten dat dieren het beter doen met onze vitamines en efficiënter zijn met producten zoals onze nieuwe enzymen, is geweldig. We weten dat onze klanten dol zijn op darmgezondheid, een gebied van R&D dat sterk in opkomst is. We staan ​​nog maar in de kinderschoenen van het beïnvloeden van het microbioom, een gebied waar we hoge verwachtingen van hebben om ons verder te ontwikkelen.”

Mede-auteur: Carolien Kloosterman

Brockotter
Meer over



Beheer