Dubbele groeicijfers voor A2 Milk Company

29-08 | |
Vooral de flink gestegen verkoop van babyvoeding in China droeg bij aan de sterke groeicijfers van A2 Milk Company. Foto: ANP
Vooral de flink gestegen verkoop van babyvoeding in China droeg bij aan de sterke groeicijfers van A2 Milk Company. Foto: ANP

De A2 Milk Company heeft zowel de omzet als winst met dubbele cijfers zien groeien.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de onderneming. Vooral de flink gestegen verkoop van babyvoeding in China droeg bij aan de sterke groeicijfers die de verwachtingen van analisten overtroffen. Gedurende het afgelopen boekjaar (eindigend 30 juni) nam de omzet met 19,8% toe naar omgerekend € 888 miljoen. De brutowinst (ebitda) ging met 59% omhoog naar € 120 miljoen. De nettowinst steeg met 42,3% naar € 70 miljoen. Na publicatie van de jaarcijfers steeg het aandeel met 8% in waarde. Wel staat het aandeel nog altijd 5% lager ten opzichte van begin dit jaar. De A2 Milk Company kondigde aan voor € 92 miljoen aandelen te willen terugkopen.

CEO David Bortolussi spreekt van een succesvoljaar. De marketingkosten gingen met 36% omhoog naar € 141 miljoen, maar de inzet op groei in China wierp zijn vruchten af. De omzet in China en andere Aziatische landen nam met 24,5% toe naar € 446 miljoen. Ook de overname van het Nieuw-Zeelandse Mataura Valley Milk droeg aan de groei bij. De goede cijfers in China en andere Aziatische landen werden in beperkte mate tenietgedaan door dalende verkopen van babyvoeding in Australië en Nieuw-Zeeland. Deze daling kwam echter niet als verrassing vanwege een aanpassingen in het verkoopbeleid van babyvoeding bestemd voor de Chinese markt. De A2 Milk Company spreekt van een sterke vraag naar babyvoeding in China, deels als gevolg van corona-gerelateerde lockdowns. Ook prijsverhogingen en een gunstige koersontwikkeling droegen aan de omzetstijging bij.

Oude voorraden opruimen

Het lijkt de A2 Milk Company verder gelukt oude voorraden op te ruimen. Voorraden die waren ontstaan door het deels wegvallen van handel via het zogenoemde daigou-kanaal, onder meer als gevolg van corona. Studenten, toeristen en andere informele partijen buiten China fungeerden in deze als een soort doorgeefluik naar consumenten in China. Volgens de onderneming zijn de voorraden weer up-to-date.

Verkoop babyvoeding versnellen

Tegenover de Australian Financial Review geeft CEO David Bortolussi aan te zoeken naar mogelijkheden om de verkoop van babyvoeding in China nog sneller te kunnen uitbreiden. Hij sluit een overname of samenwerking met een Chinese of Nieuw-Zeelandse partij niet uit, al zouden er nog geen concrete afspraken zijn gemaakt. Probleem zou vooral zijn dat de A2 Milk Company momenteel over één registratie van babyvoeding in China beschikt. Deze registratie moet dit seizoen ook nog eens worden vernieuwd en voldoen aan nieuwe normen. Eventuele vertraging zou de verkopen gedurende de tweede helft van het nieuwe seizoen kunnen beperken.

Willem Veldman


Beheer