Dubbele groeicijfers voor Chinese Yili

01-09 | |
Yili spreekt van een enorme groei in meerdere segmenten waaronder melkpoeder en babyvoeding. Foto: ANP
Yili spreekt van een enorme groei in meerdere segmenten waaronder melkpoeder en babyvoeding. Foto: ANP

De Chinese zuivelgigant Yili heeft gedurende de eerste helft van dit jaar zowel de omzet als winst met dubbele cijfers zien groeien.

De omzet steeg met 12% ten opzichte van de eerste helft van 2021, naar omgerekend € 9,2 miljard en de winst nam met 15% toe naar ruim € 887 miljoen. Dat blijkt uit de gepresenteerde halfjaarcijfers.

Verkoop vloeibare zuivel

De zuivelonderneming spreekt van een enorme groei in meerdere segmenten waaronder melkpoeder en babyvoeding. Het grootste deel van de omzet komt echter nog steeds uit de verkoop van vloeibare zuivel. Daarmee realiseerde de onderneming een omzet van € 6,2 miljard. Met het yoghurt-merk Ambpomial is Yili met een aandeel van 65% markleider in China. Dat geldt ook voor het biologisch-melkmerk Satine, al noemt de onderneming hier geen percentage.

Nieuwe producten van Yili

De zuivelonderneming zat niet stil wat betreft de lancering van nieuwe producten, goed voor ruim 12% van de omzet. De verkoop van melkpoeder, kaas en andere zuivelproducten bracht bijna € 1,8 miljard in het laatje. Over de groei van de ijsdivisie is Yili te spreken. Gesproken wordt van een jaar op jaar omzetgroei van ruim 31% naar ruim € 1 miljard.

Yili is sinds afgelopen jaar grootaandeelhouder in Ausnutria dat over meerdere productielocaties in Nederland beschikt.

Willem Veldman


Beheer