Duits Beneo wil dichter naar consument en koopt zich in in vega start-up Grillido

20-01 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Het Duitse bedrijf Beneo neemt een belang van 14% in de eveneens Duitse start-up Grillido. Naar eigen zeggen doet het dat om ‘de voorkeuren van consumenten voor plantaardige vleesoplossingen nog beter te leren kennen’.

Grillido ontwikkelt, produceert en vermarkt vegetarische, hybride en veganistische vleesvervangers en daarnaast barbecueproducten zoals sauzen, wraps en kruiden.

Beneo levert plantaardige functionele ingrediënten voor food, feed en pharma, onder andere uit suikerbieten, cichorei, rijst en tarwe. Het bedrijf heeft zes productielocaties in België, Duitsland, Italië, Chili en Nederland.

Dichter bij consument

Door een belang te nemen in de start-up komt Beneo dichter bij de consument ‘waardoor het zijn plantaardige eiwitoplossingen voor vleesalternatieven voortdurend kan verbeteren’. Grillido heeft een e-commerceplatform. Hiermee kunnen consumentenvoorkeuren en -inzichten worden verkregen uit verkoop via meerdere kanalen.

Dominic Speleers, lid van het directiecomité van Beneo licht toe: “Dichter bij de consument komen en snellere en directe feedback van de markt krijgen over onze oplossingen en producten is een cruciaal voordeel voor Beneo als b2b-bedrijf. Op deze manier kunnen we onze oplossingen voor de markt voor plantaardige vleesalternatieven verder verbeteren en een belangrijke stap voorwaarts zetten in onze routekaart voor plantaardige eiwitten.”

Eiwitstrategie

Vorig jaar nam Beneo de Nederlandse producent van texturaten Meatless over. Die overname lag ook in lijn met de plantaardige-eiwitstrategie van het bedrijf. Vlak daarvoor maakte het bedrijf, dat een dochterbedrijf is van Südzucker, al bekend € 50 miljoen te investeren in een nieuwe fabriek voor de verwerking van veldbonen.

Kloosterman


Beheer