Doorgaan naar artikel

Duitse consument betaalt 20% meer voor voeding

De consumentenprijzen voor voedingsmiddelen in Duitsland lagen vorige maand gemiddeld 20,2% hoger dan een jaar geleden.

Nieuws
Food
Voedingsmiddelen Duitsland premium

Brood is een product dat normaal weinig prijsbeweging laat zien, maar begin dit jaar betalen de Duitsers voor hun brood bijna 20% meer dan een jaar geleden. Foto: Canva

De consumentenprijzen voor voedingsmiddelen in Duitsland lagen vorige maand gemiddeld 20,2% hoger dan een jaar geleden.

De prijsverhoging bij voeding lag daarmee meer dan twee keer zo hoog als de totale inflatie (8,7%) in het land. De meeste belangrijke levensmiddelen noteren prijzen die in de buurt van 20% zijn gestegen, blijkt uit een overzicht van het Duitse statistiekbureau Destatis. Daarnaast is er toch ook een flink aantal voedingsmiddelen dat 30 of 40% duurder is geworden ten opzichte van een jaar geleden. Zonnebloemolie (+69%) en suiker (67,5%) springen er flink boven uit.

Brood is een product dat normaal weinig prijsbeweging laat zien, maar begin dit jaar betalen de Duitsers voor hun brood bijna 20% meer dan een jaar geleden. Pizza’s zijn in deze periode meer dan 30% in prijs gestegen. Melk is nog sterker in prijs verhoogd; van 34% voor volle melk tot meer dan 50% voor gecondenseerde melk. Bij kwark ligt de prijsverhoging al ruim boven de 60%.

Groente en fruit minst in prijs gestegen

Verse groente en fruit zijn nog het minst in prijs gestegen. Vers fruit noteert slechts 2,2% hoger dan een jaar geleden. Bij verse groente blijft de prijsverhoging beperkt tot 5,3%, met name door lagere prijzen voor tomaten en krop- en ijsbergsla. Diepvriesgroente (+18,4%) zijn daarentegen wel meegegaan in de algehele tendens van extreme prijsstijgingen. Bij vlees variëren de prijsverhogingen van 17% voor rundvlees tot 20% voor varkensvlees en 30% voor kip.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin