Duitse consument geeft meer uit aan eieren

Duitse huishoudens gaven in het tweede kwartaal van 2020 € 488,4 miljoen uit aan eieren. Dat is 21,5% meer dan in dezelfde periode in 2019.

Dit blijkt uit cijfers van het GfK-huishoudpanel. Het aantal gekochte eieren in de maanden april tot en met juni was – als gevolg van de coronacrisis – 16,3% meer dan in dezelfde maanden in 2019, dus een deel van de extra uitgaven zat in de prijs van de eieren.

Hogere eierprijzen

Gemiddeld betaalden consumenten in het tweede kwartaal € 2,10 voor tien scharreleieren. Dat is per ei drie cent meer dan in het eerste kwartaal. Een mogelijke verklaring voor de hogere uitgaven voor eieren is dat er meer eieren zijn gekocht van hennen waarvan de broertjes (de Bruderhahnen) worden opgefokt voor het vlees. De extra kosten voor het opfokken van die broederhaantjes worden meestal gecompenseerd door hogere eierprijzen.

Geverfde eieren

De verkoop van geverfde eieren kon niet profiteren van de hausse van de eieraankopen als gevolg van de coronacrisis. In het eerste kwartaal werd van deze eieren 3% minder gekocht dan in dezelfde periode in 2019. In het tweede kwartaal was de afzet met 178 miljoen gekleurde eieren 2,7% minder dan in de maanden april tot en met juni een jaar geleden.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.