De aardappelafzet aan de Duitse private huishoudens zit dit jaar duidelijk in de lift.
Dat blijkt uit cijfers van landbouwmarktbureau AMI in zijn analyse Markt Bilanz Kartoffeln. In de eerste tien maanden kocht de Duitse consument 12,6% meer aardappelen dan in dezelfde periode van 2019. Dat is uiteraard een gevolg van de corona-pandemie. “De consument koopt daardoor anders en vooral meer aardappels”, bevestigt AMI aan de hand van de statistieken.
In januari, voor de coronarestricties, daalde de afzet nog, net zoals in praktisch alle maanden van 2019. Dat de fritesmarkt de tol betaalt voor de corona-pandemie omdat de horeca veel minder kon afnemen was allang duidelijk. Corona is echter desondanks niet de enige factor die de markt bepaalt. Volgens AMI moet ook rekening worden gehouden met zaken als de beschikbaarheid van pootgoed en het nieuwe kiemremmersregime met het recent ingestelde verbod op 1,4Sight en Argos.
Uitgebreide marktinformatie over aardappelprijzen vind je op FoodAgribusiness.nl/markt