Doorgaan naar artikel

Duitse supermarkten verlagen prijzen zuivel

Meerdere Duitse supermarkten hebben prijsverlagingen aangekondigd voor zuivelproducten.

Nieuws
Food
Veel Duitse consumenten zouden de prijzen van zuivel gebruiken als leidraad voor het prijsniveau van een bepaalde supermarktketen. - Foto: ANP

Veel Duitse consumenten zouden de prijzen van zuivel gebruiken als leidraad voor het prijsniveau van een bepaalde supermarktketen. - Foto: ANP

Meerdere Duitse supermarkten hebben prijsverlagingen aangekondigd voor zuivelproducten. Dat meldt Der Spiegel.

Zo maakte Aldi dinsdag 6 juni bekend de prijzen van vijftig zuivelproducten als melk, room, crème fraiche en diverse yoghurts te verlagen met percentages tot 15. Zo gaat de prijs voor een liter houdbare melk van eigen merk Milsani omlaag van € 1,15 naar € 0,99. Datzelfde geldt voor de prijs van een liter Milsani volle melk.

Aldi Nederland laat desgevraagd weten dat de prijsveranderingen in Duitsland zijn gebaseerd op de lokale marktomstandigheden. Elk land binnen de ALDI Nord Group of Companies hanteert een aanpak die past bij de situatie in betreffend land. Dat geldt dus ook voor Nederland. Recent heeft Aldi in Nederland ruim 300 producten in prijs verlaagd en wekelijks volgen er meer. Op de website van Aldi Nederland is te zien dat ook in Nederland de prijzen van verschillende zuivelproducten als melk en kaas zijn verlaagd. Zo kost een pak volle melk van Milsani in Nederland €1,25 per liter, 4 cent minder dan voorheen. Deze prijs ligt nog een stuk hoger ten opzichte van die in Duitsland. 

Supermarkt Kaufland, net als Lidl onderdeel van de Schwarz-Gruppe, verlaagt de prijzen van maar liefst 350 zuivelproducten. Ook Edeka en Netto Marken-Discount hebben aangegeven hun prijzen voor zuivelproducten in vergelijkbare mate te gaan verlagen. Reden voor de prijsverlagingen zijn de fors gedaalde melkprijzen. Dit drukt de prijzen voor nieuw af te sluiten leveringscontracten.

Besprekingen supermarkten en zuivelbedrijven onder druk

Eerder meldde Lebensmittel Zeitung al dat de prijzen van zuivelproducten in nieuwe handelsbesprekingen tussen supermarkten en zuivelbedrijven onder druk stonden. Veel consumenten zouden de prijzen van zuivel gebruiken als leidraad voor het prijsniveau van een bepaalde supermarktketen. Reden voor supermarkten om deze prijzen nu te verlagen.

Opvallend is dat vertegenwoordigers van de Duitse zuivel tegenover Lebensmittel Zeitung aangeven te verwachten dat de melkprijzen dit najaar weer gaan stijgen. ‘We stevenen af ​​op een onderaanbod’, citeert de krant de voorzitter van Milchindustrieverbands (MIV), Peter Stahl. Ook de CEO van Sachsenmilch Leppersdorf, Mathias Hauer, verwacht dat de melkprijzen in de tweede helft van het jaar weer gaan aantrekken.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin