Duitse supers willen binnenlands varkensvlees

02-12-2021 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Drie Duitse supermarktketens gaan alleen nog varkensvlees verkopen van dieren die in Duitsland zijn geboren, opgefokt, gemest, geslacht en verwerkt.

Dit wordt het vijf maal D-principe genoemd. Eerst maakte Rewe dit bekend, gevolgd door Aldi. Inmiddels heeft ook Lidl zich bij de twee bedrijven geschaard. Tijdens de Lidl dierenwelzijnsdialoog in Berlijn maakte het bedrijf bekend dat in het eerste kwartaal van 2022 al het gangbare varkensvlees aan de vijf maal D-criteria moet voldoen, inclusief worstproducten van het merk Metzgerfrisch. Aldi wil in het vierde kwartaal van 2022 volledig over zijn op vers varkensvlees van Duitse herkomst.

Consument wil meer welzijn

Volgens de supermarktketens is de keuze voor binnenlands geproduceerd vlees belangrijk om Duitse varkenshouders perspectief te bieden. De boeren kunnen dan ook investeren in meer dierenwelzijn. Dat wil de consument, volgens de retailers. Aldi wil daarom uiterlijk in 2030 alleen nog varkensvlees verkopen volgens de welzijnsstandaarden drie en vier, dus boven het minimum.

Boeren tevreden

De Duitse belangenbehartiger voor de varkenshouderij, ISN, is te spreken over voornemens van de supermarktketen. De ISN spreekt van een juiste en belangrijke stap voor de Duitse varkenshouders. Ook is er de hoop dat snel meer supermarktketens volgen en naast vers vlees het label ook gaat gelden voor veel vleeswaren.

Drempel voor biggenexport

Vijf maal D met een daarbij behorend label is voor de Nederlandse varkenshouderij ongunstig. Voor Nederlandse exportbiggen wordt de Duitse markt kleiner. Voordat Duitsland in september 2020 te maken kreeg met Afrikaanse varkenspest exporteerde Nederland jaarlijks zo’n 4 miljoen biggen naar Duitsland.

van Dooren
Kees van Dooren Redacteur



Beheer