Doorgaan naar artikel

Duitse voedingsindustrie vraagt om politieke actie

Foto: ANP

Foto: ANP

Duurzaamheid in Duitse voedingsproducten heeft zich vorig jaar als dé megatrend ontwikkeld. De voedingsindustrie vindt dat ook de politiek hierin verantwoordelijkheid moet nemen.

De Duitse voedingsindustrie heeft in 2019 qua omzet een positieve ontwikkeling laten zien. Met name ook de ontwikkeling op de buitenlandse markten geeft reden tot blijdschap, zegt de federatie van de voedingsfabrikanten, de Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie (BVE). Na een teleurstellend 2018 steeg vorig jaar de exportomzet met 3,2% naar € 61,4 miljard op een totale omzet van € 183,6 miljard.

Een stuwend effect hadden met name de markten in Azië, waar onder meer de Chinese vraag naar varkensvlees in de lift zat wegens de problemen met Afrikaanse Varkenspest. Moeilijk was de door brexit, handelsconflicten en meteorologische rampen beïnvloede afzetontwikkeling in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Volgens de BVE komt daarin voorlopig ook geen verandering.

De totale omzet groeide ten opzichte van het voorafgaande jaar met 2,2%. Dat betekent dat de binnenlandse omzet iets minder hard groeide, namelijk met 1,8%. Dat was niettemin meer dan in 2018, toen de plus van de binnenlandse omzet zich beperkte tot 0,5%.

Strategische ontwikkeling

Factor bij de groei was aan de ene kant een, op zich redelijk bescheiden, verhoging van de prijzen met 1,7%, maar aan de andere kant was tevens sprake van een doorslaggevende strategische ontwikkeling bij de fabrikanten. “Het afgelopen jaar heeft laten zien dat de voedingsindustrie met grote stappen de weg naar meer verantwoordelijkheid voor de komende generaties is ingeslagen,” meent BVE-directietopman Christoph Minhoff. Niet de veelbesproken groeiende vraag naar veganistische producten, of ook voeding met veel proteïne ontpopte zich volgens hem als de megatrend, maar de duurzame ontwikkeling van de levensmiddelenproductie.

Deze betrokkenheid wordt ook steeds meer door de consumenten gewaardeerd. Zij kopen vaker speciale hoogwaardige producten en de bereidheid om voor de meerwaarde meer te betalen blijft sterk overeind. De consument wordt bewuster van milieu en klimaat bij de keuze van het eten en zulke producten zitten niet meer in een niche van de markt.

Duurzaam wordt mainstream, aldus de BVE, die echter ook erkent dat duurzaam nog geen mainstream ís. Van de bereidheid om meer te betalen profiteren niet alle producten in gelijke mate. Te vaak kunnen de meerkosten van het duurzaamheidsstreven van de fabrikanten niet volledig worden teruggehaald aan de kassa. Om dat te verbeteren is politieke actie gevraagd, vindt de federatie.

Voedselverspilling en plastic

De uitdagingen die verduurzaming vergt zijn van een uiteenlopend karakter en rijden elkaar ook deels in de wielen. Voorbeeld is de roep om minder voedselverspilling en minder plastic verpakkingen. Deze eisen staan haaks op elkaar en ook daarom is ingrijpen van politieke zijde nodig om dit soort ‘doelconflicten’, zoals de Duitsers het noemen, op te lossen. Andere duurzaamheidszaken waar de politiek zijn verantwoordelijkheid moet nemen zijn de mensenrechten in de leverantieketen, de door de nieuwe Europese Commissie aangekondigde Green Deal voor een klimaatneutrale EU en innovatie om aan de maatschappelijke eisen te kunnen voldoen.

Snel delen

Image
Wim Verseput

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin