Foto: DPA
In dit artikel
De Duitse voedingsmiddelenindustrie boekte in augustus 2,2% minder omzet dan een jaar geleden.
Dat blijkt uit cijfers van het Duitse statistische bureau Destatis.
De Duitse voedingsmiddelenfabrikanten zien nog geen kans dit jaar om hun omzet weer terug te krijgen op het niveau van voor corona. Het eerste kwartaal daalde de omzet met 4% tot 7%. Daarna volgde licht herstel. Vanaf juni zakte de omzetontwikkeling echter weer in de min. Daarbij wordt uitgegaan van cijfers die gecorrigeerd zijn op kalender- en seizoenseffecten.
Verkopen in eigen land
Opvallend is dat de omzetdaling volledig is toe te schrijven aan de verkopen in eigen land. In juli daalde de omzet op de binnenlandse markt met 3,1%. Een maand later werd 4,1% minder omzet dan in dezelfde maand van 2020 gerealiseerd.
Meer omzet in buitenland
In het buitenland weten de Duitse voedingsmiddelenfabrikanten wel meer omzet te halen. In mei steeg de omzet uit exportactiviteiten met bijna 5%. Daarna werd in juni en juli in het buitenland 3,9% meer omzet gerealiseerd. In augustus lagen de verkopen aan buitenlandse afnemers 3,4% hoger dan in 2020.