Doorgaan naar artikel

Duitsers kopen aanzienlijk minder voeding

Duitse consumenten kochten vorig jaar 4,6% minder voeding.

Duitse consumenten voeding premium

Duitse consumenten gaven vorig jaar bijna € 216 miljard uit aan voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken. Foto: Canva

Duitse consumenten kochten vorig jaar 4,6% minder voeding.

Ze gaven er wel 8,3% meer geld aan uit. Dat blijkt uit cijfers van het statistische bureau Destatis. De sterk stijgende prijzen voor voedingsmiddelen in de winkels hebben ertoe geleid dat consumenten afgelopen jaar minder voedingsmiddelen gingen kopen. Een daling van bijna 5% in volume is in dit verband heel groot. Normaal gesproken groeit het afzetvolume met 0,5 tot 1% per jaar. Van 2014 tot en met 2020 bedroeg de jaarlijkse groei zelfs 2%.

Duitse consumenten gaven vorig jaar bijna € 216 miljard uit aan voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken. In 2021 bleef dat bedrag nog net onder de € 200 miljoen. In vergelijking met 2019 – het jaar voor de uitbraak van corona – gaven de Duitsers al 30 miljard meer uit aan voeding en alcoholvrije dranken.

Vooral in het vierde kwartaal van 2022 zakte het afzetvolume van voedingsmiddelen. In de laatste drie maanden van het jaar werd 6,6% minder verkocht dan in dezelfde periode van 2021. De fors hogere prijzen zorgden er evenwel voor dat de omzet met 9,6% toenam. Daarmee was de omzetgroei wel kleiner dan in het derde kwartaal, want toen vloeide er uiteindelijk bijna 11% meer geld in de kassa dan een jaar eerder.

Duitse consument belangrijk

De extreme prijsverhogingen in het afgelopen jaar zorgden ervoor dat de omzetgroei over heel 2022 toch nog groter was dan in het eerste coronajaar 2020. Toen werd 5,4% meer omzet gerealiseerd. Toen namen de verkopen in winkels vooral toe, omdat er meer product werd verkocht als gevolg van het feit dat horeca in het voor- en najaar hun deuren grotendeels moesten sluiten.

De totale consumentenuitgaven in Duitsland bedroegen vorig jaar 1.979 miljard. Dat is 11,6% meer dan in 2021. De Duitse consument is daarmee heel belangrijk, want gezamenlijk besteden zijn bijna een kwart van alle consumentenuitgaven in de Europese Unie. Ter vergelijking: Nederland staat op deze ranglijst op plaats vijf met een aandeel van zo’n 5%.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin