Duurzaamheid speelt ondergeschikte rol bij aankoop barbecuevlees

09-06 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Bij de aankoop van barbecuevlees kijken consumenten vooral naar de prijs (54%), naar het gemak (45%) en naar de aanbiedingen (41%). Dierenwelzijn vindt men minder belangrijk. In bijna de helft van de gevallen (46%) wordt vlees zonder keurmerk gegrild, zo blijkt uit onderzoek namens de Dierenbescherming.

Voor het onderzoek dat Multiscope in opdracht van de Dierenbescherming uitvoerde, werden 1.020 vleesetende consumenten tussen de 25 en 59 jaar ondervraagd. Het blijkt dat we tijdens het barbecueseizoen 44% meer vlees eten dan in de rest van het jaar. Opvallend is dat 47% van de respondenten bij de aankoop van barbecuevlees niet let wat op wat er op de verpakking. Slechts één op de vijf consumenten (19%) kiest voor vlees met het Beter Leven keurmerk-logo.

Nieuwe campagne Dierenbescherming

Hier is volgens de Dierenbescherming duidelijk winst te behalen. Vooral omdat 68% van de respondenten zegt bereid te zijn vlees met het Beter Leven-keurmerk vaker aan te schaffen als ze zouden weten dat de dieren meer leefruimte krijgen dan sterloze vleesproducten. Die producten zonder keurmerk zijn nog steeds volop verkrijgbaar, zeker in het barbecueseizoen. Daarom start Dierenbescherming deze week een campagne om consumenten te stimuleren om voor barbecueproducten met drie sterren, de hoogste score van het Beter Leven-keurmerk, te kiezen.

Infografic over het onderzoek naar het aankopen van barbecuevlees. Bron: Multiscope mei 2022

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur


Beheer