Duurzame groenteverpakking belangrijk voor consument

09-12-2020 | |
68% vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt voor de verkoop. Foto: ANP
68% vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt voor de verkoop. Foto: ANP

Een groot deel (66%) van de consumenten vindt het belangrijk dat een producent van voorverpakte groente of fruit voor een duurzame verpakking kiest.

Een vijfde van de consumenten zegt bereid te zijn om gemiddeld 12% meer te betalen voor een duurzamere verpakking. Dat blijkt uit een onderzoek door Panel Wizard in opdracht van ABN Amro. 54% van de ondervraagde consumenten vindt het belangrijk dat voorverpakte groenten en fruit niet in plastic zijn verpakt. 68% vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt voor de verkoop. Tegelijkertijd vindt 84% het belangrijk dat producten zo lang mogelijk vers blijven na aankoop. Dat wordt vaak door een verpakking gewaarborgd.

Milieu-impact van verpakkingen

Volgens ABN Amro zijn consumenten nog onvoldoende bekend met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en de redenen waarom producten worden verpakt. ‘Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen’, aldus de bank.

Plastic

‘Uit de consumentenenquête blijkt dat plastic een imagoprobleem heeft. Veel consumenten denken kennelijk dat plastic de minst duurzame optie is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn’. Plastic kan qua duurzaamheid een betere optie zijn vanwege de lagere CO2-uitstoot bij de productie of het transport en minder voedselverspilling.

Recyclebaar

Daar ligt dan ook een taak voor het bedrijfsleven en de overheid om beter te communiceren over de keuze voor een bepaalde verpakking. Het aantal verpakkingen met een ‘milieuvriendelijke claim’, bijvoorbeeld dat het een verpakking is die gerecycled kan worden, nam in de afgelopen jaren wel toe. De vraag naar verpakkingen die goed te recyclen zijn, stijgt dan ook. Dat zijn verpakkingen van zogenoemd momomateriaal, van één type kunststof.

Doelen supermarkten

De supermarkten en de levensmiddelenindustrie hebben ook doelen opgesteld. Zo moeten supermarkten in 2025 20% minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten de resterende verpakkingen voor 95% recyclebaar zijn.

Kloosterman



Beheer